SNOECKS 74

Waar ligt de grens ?

Deze week begint de Boekenbeurs ; de stapels Snoecks-jaarboeken staan dus weer in de winkels. De 74ste uitgave is net verschenen, op een iets groter formaat dan de voorgaande 73, maar nog altijd even kleurrijk en even goedkoop. Volgens Wilfried Verniers van uitgeverij Snoecks waren er drie redenen om groter te gaan : de fotografie komt beter uit, het leest makkelijker (het boek valt beter open) en het ligt in lijn met de tendens in de (Angelsaksische) boekenwereld om breder te gaan. “Het is een duidelijke evolutie,” zegt hij. “Blijkbaar is het een formaat dat beter opvalt.”

Snoecks wordt ook nu weer gepromoot als “de jaarlijkse bestseller”. De totale Nederlandstalige oplage bedraagt 156.000 ; Scope, de Franstalige tegenhanger, haalt 35.000 exemplaren. Van de Snoecks-oplage worden er 100.000 in de Vlaamse markt gezet. Dat aantal is “geplafonneerd” en er is geen recht van retour. “Men zegt dat we er nog meer zouden kunnen verkopen, maar waar ligt de grens ? Bij 110.000 ? Die 100.000 raken in elk geval vlot verkocht. In Nederland stijgt de afzet ; misschien gaan we daar volgend jaar naar 64.000,” aldus Verniers.

De uitgave in Nederland is dit jaar vergezeld van een lezersonderzoek, waarvan de resultaten in februari-maart verwacht worden. In België deed men negen jaar geleden een studie via Sobemap ; daaruit bleek dat ruim een derde van de lezers hooggeschoold is, terwijl het nationaal gemiddelde 19,5 % bedraagt. De verhouding mannen/vrouwen is 50/50.

Wie eenmaal een Snoecks-jaarboek gekocht (of gekregen) heeft, zal het in veel gevallen blijven kopen. “Het boek wordt een verzamelobject,” weet Verniers. “We hebben al reacties gekregen op het grotere formaat van dit jaar, onder meer van iemand die de hele serie heeft en nu met een groter exemplaar zit.” Het antwoord dat die man dan maar op een nieuwe plank in zijn boekenkast moest beginnen, viel niet in goede aarde.

Snoecks heeft niet alleen de oplage (in Vlaanderen) gelimiteerd, maar ook het aantal adverteerders. Dat is beperkt tot 40 en de advertenties kunnen alleen in de eerste en de laatste katern geplaatst worden, zodat de artikels niet onderbroken worden door publicitaire boodschappen. In België zijn die 40 adverteerders vrij makkelijk bijeen te krijgen ; een deel van hen komt sowieso. Zij kunnen overigens kiezen voor de totale oplage dan wel alleen voor de Vlaamse, de Franse of de Nederlandse versie.

De verkoop van reclameruimte in Nederland loopt wat moeilijker. Wilfried Verniers : “Bij ons zegt de klant ‘Ik wil in Snoecks staan’, of het bureau raadt hem dat aan. In Nederland kunnen ze Snoecks niet goed in het mediaplan plaatsen, omdat het een jaarboek is.” Daar moet ook vaker uitgelegd worden wat Snoecks is al is het werk daar toch al sinds 1968 op de markt.

Eén voordeel is er wel in Nederland : daar ligt Snoecks in de winkel voor de vaste prijs van 27,50 gulden, omgerekend zowat 500 frank. In Nederland hanteert men een vaste boekenprijs, in België is de prijs vrij (al mag er wettelijk niet met verlies verkocht worden). Voor sommige boekhandels is Snoecks een zuiver promotiemiddel geworden om de mensen in de winkel te krijgen. De aanbevolen prijs bedraagt 398 frank, maar een keten als Club verkoopt het boek voor 315 frank en Plato in Leuven zelfs voor 295 frank.

“Dat is ons groot probleem,” zegt Verniers. “Aan de grote ketens vragen we al jaren dat ze Snoecks niet te goedkoop zouden zetten, maar we kunnen dat wettelijk niet afdwingen. Zij nemen natuurlijk de grote aantallen af. We merken dat de kleine handelaar via AMP steeds minder bestelt, en dan nog just-in-time.”

SNOECKS ’98 Pas verschenen, en al onmiddellijk het voorwerp van een prijzenslag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content