SNELLE JONGENS
DE GROEI VAN HUBO.
Ondanks de verzadigde markt weet de doe-het-zelf-franchisingketen Hubo, die nu 36 winkels telt, toch nog te groeien. Sinds vier jaar is Hubo België volledig losgekoppeld van de gelijknamige Nederlandse keten. De aandelen zijn in handen van het managementtrio : Max Scheirs, Carl Liekens en Erwin Van Osta. Algemeen directeur Scheirs heeft tien jaar Wickes en tien jaar Gamma achter de rug ; hij stapte telkens op uit onvrede met de naar zijn smaak te grote buitenlandse greep op aankoop, productmix en commercieel beleid voor de Belgische markt.
De Hubo-winkels haalden over ’96 een gezamenlijke omzet van 2,121 miljard frank (incl. BTW), een stijging van 26,9 % t.o.v. ’95. Scheirs : “En voor dit jaar zitten we momenteel op +30 %. Haal je daar de expansie vanaf (vijf nieuwe vestigingen vorig jaar, vijf nieuwe dit jaar) dan komen we nog uit op een autonome groei van +12,5 % in ’96 en +13 % nu.”
Drie factoren maken dat mogelijk. Primo : de juiste mensen aanwerven. Scheirs nam bijvoorbeeld een hele ploeg van Gamma mee toen hij met Hubo begon. Secundo : alles wordt opgehangen aan de commercie. Ter illustratie : “Als inkoop en boekhouding allebei om een nieuwe computer vragen, zal inkoop die eerst krijgen.” En tertio : snelheid van beslissing. Scheirs : “Zelfs over de belangrijkste dossiers die zich aandienen, nemen Van Osta, Liekens en ikzelf indien nodig binnen het kwartier een beslissing. Zo hebben we al vestigingsopportuniteiten afgesnoept van Wickes en Gamma.” Snel zijn betekent soms ook : een vestigingskans aangrijpen met de middelen van de centrale organisatie indien er nog geen kandidaat-franchisenemer is. Van de 36 winkels, horen er zo vijf toe aan de nv Hubo België. Die worden dan ook gebruikt om nieuwe producten of concepten te testen.
” Retail is detail. Je kan nooit te veel cijfermateriaal hebben. Alle details van wat aan de winkelkassa’s gescand wordt, komen via modem in onze centrale terecht. Onze franchisees zijn niet verplicht 100 % bij ons in te kopen. Maar wat ze ‘buiten assortiment’ kopen, moet wel langs diezelfde kassa gaan. Dan kunnen wij zien of het aanslaat, en zo ja, het als de bliksem ook in de andere winkels aanbieden.”
Ook Hubo ontsnapt niet aan de schaalvergroting die de sector kenmerkt : “Stelselmatig zullen de nieuwe winkels die we openen groter zijn dan ons huidige gemiddelde. Kleiner dan 1500 m² hoeft voor ons eigenlijk niet meer. Want daarop kan je moeilijk realiseren wat de consument als beeld van een DHZ-winkel in zijn hoofd heeft.”
MAX SCHEIRS (HUBO) Retail is detail.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier