‘Sleutelen aan onze bekendheid’
Na twintig jaar bij Callataÿ & Wouters, een specialist in software voor de banksector, en een korte passage als countrymanager bij Cegeka, ging de burgerlijk ingenieur Marc De Groote een jaar geleden bij de IT-groep NRB aan de slag als commercieel directeur.
Waarom hebt u die stap genomen?
MARC DE GROOTE. “Ik vond dat de tijd rijp was om een nieuw hoofdstuk in mijn carrière aan te snijden. Het leek me een goed idee dat te doen bij een belangrijke IT-leverancier als NRB. Het is een bedrijf met ambitie, met een brede waaier aan kwaliteitsvolle oplossingen en diensten, en waardevolle medewerkers. Dat spreekt me aan.”
NRB staat bekend voor zijn positie in de publieke sector. Ziet u groeipotentieel in de privémarkt?
DE GROOTE. “We willen groeien in de privémarkt. We staan al sterk in de brede publieke sector. Dat slaat ook op de sociale sector en de nutsbedrijven. Die markten vergen een aparte kennis. Overheden werken met een andere boekhouding, een verschillende fiscaliteit. Het kindergeld van de medewerkers wordt bijvoorbeeld anders berekend. We zijn betrokken bij een zeer grote implementatie van SAP voor de Waalse overheid. Op dat project zijn we trots. Ons profileren op de privémarkt vergt een heel andere dynamiek. De beide combineren is een hele uitdaging.”
Hoe bewerkt u de privémarkt?
DE GROOTE. “Het is altijd makkelijker iets te verkopen aan een tevreden bestaande klant, dan een akkoord te bereiken met een potentiële klant. Door onze activiteiten in de publieke sector zijn we erg vertrouwd met grote dossiers. Het bedrijfsleven moet je op een andere manier benaderen, en vaak kleinschaliger te werk gaan. Dat vergt maatwerk. Je moet sleutelen aan je bekendheid en het vertrouwen.”
Toen u van start ging, omschreef u NRB als een ruwe diamant. Hoe verloopt het slijpen?
DE GROOTE. “Best aardig. Het voorbije jaar heb ik vastgesteld dat die metafoor bijzonder pertinent is gebleken. De naamsbekendheid is misschien niet zo groot buiten Wallonië. Maar als ik zie welk geweldig bedrijf van meer dan 2000 medewerkers dit is, dan sta ik versteld.”
Waar ziet u uzelf over enkele jaren?
DE GROOTE. “Aangezien ik sinds mei van dit jaar niet langer de voorzitter van Agoria ben, heb ik meer tijd voor NRB. Ik vind het heel prettig om mee te kunnen schrijven aan dit mooie verhaal dat nog lang niet af is. Er staan enkele zaken in de steigers, en er komen nieuwe projecten aan. We investeerden in een nieuw datacenter, gingen een samenwerking met IBM aan om onze cloudcomputing-diensten uit te breiden en we plannen opnieuw enkele overnames. We staan sterk in Franstalig België, wat betekent dat er kansen in Vlaanderen liggen. Er komen heel wat dingen op ons af: het internet der dingen, artificiële intelligentie, smart cities, noem maar op. Dat zijn boeiende zaken.”
Het is makkelijker iets te verkopen aan een tevreden bestaande klant, dan een akkoord te bereiken met een potentiële klant
Marc De Groote
Is: commercieel directeur van NRB
Vrije tijd: lopen, motorrijden, reizen, zeilen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier