SLAPPE TIJD

Zomerkortingen

In de reclamewereld vormen de maanden juli en augustus een slappe tijd : door de vakantie-uittocht is het bereik een heel stuk minder, zodat het aantal advertenties terugloopt. De media proberen de belangstelling van de adverteerders aan te wakkeren door kortingen te geven op de tarieven van reclameruimte en zendtijd.

In de nieuwsbrief van mediacentrale Carat-Crystal lezen we : “Deze lagere tarieven leiden in de meeste gevallen tot een daling van het investeringspeil die sterker is dan de daling van het bereik. Bovendien blijken de Nederlandstalige radio- en televisieregies guller te zijn dan hun Franstalige collega’s in het toekennen van zomerkortingen.”

Aan de hand van gegevens van MediaMark en van Full Page (de regie van onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en Le Soir) zette Carat-Crystal de evolutie in 1996 op een rijtje voor de diverse media.

Kranten en tijdschriften bieden in juli en augustus een korting van 25 % om de adverteerders te verleiden ; de tijdschriften geven ook kortingen in januari en februari. De adverteerders volgen echter niet : in augustus gaan de investeringen ruim 45 % achteruit tegenover het jaargemiddelde. Oktober blijkt de beste maand te zijn, met 48 % meer investeringen.

De terugloop van de reclame-investeringen voor televisie is in augustus nog een stuk groter. Er geldt dan wel een korting van 40 %, maar er wordt bijna 60 % minder geld uitgegeven aan tv-reclame. Opvallend is dat het bereik van televisie vooral in juli terugvalt, terwijl de investeringen juist in augustus naar een dieptepunt zakken. Ook voor televisie is oktober de topmaand : dan zitten de investeringen 46 % boven het jaargemiddelde.

Augustus is ook een zwakke maand voor radio, al is de daling (40 %) niet zo uitgesproken als bij televisie. Op de tarieven geldt eveneens een korting van 40 %, maar het bereik blijft relatief op niveau. De maand maart haalt de grootste investering in radioreclame.

Adverteerders hebben kennelijk geen zin om tijdens de zomermaanden bioscoopreclame te voeren. In juli wordt amper 31 % van het jaargemiddelde besteed ; juni en augustus zitten rond de 50 %. November is de topmaand voor de bioscoop, met een investering die maar liefst 106 % boven het jaargemiddelde uitsteekt.

En ten slotte is er affichage. Dit mediumtype heeft geen last van een zware terugval in de investeringen, al worden de tarieven in de zomermaanden wel met 30 % verminderd. In juli liggen de uitgaven voor affichage slechts 7 % lager dan het jaargemiddelde, in augustus 18 %. Februari is de zwakste maand voor de afficheurs : dan halen ze 37 % minder reclamegeld binnen.

“We kunnen deze daling van de reclame-investeringen rechtvaardigen door een gedaald bereik,” aldus Carat-Crystal, “maar ook het aantal campagnes valt uitzonderlijk laag uit. De reclameverzadiging is dus minimaal en de zichtbaarheid optimaal.”

Het aantal campagnes in kranten en tijdschriften daalt in augustus tot 53 % van het gemiddelde, op televisie tot 55 % en op radio tot 66 %. In juli daalt het aantal campagnes in de bioscoop tot 49 % van het gemiddelde. Voor affichage geldt dat in de zomermaanden het aantal campagnes min of meer op peil blijft (96 % in augustus), maar dat het dieptepunt in februari ligt (75 %).

Carat-Crystal concludeert dan ook dat men in de zomermaanden kan profiteren van een goede zichtbaarheid van de campagnes door een verhoogde share of voice, en dat voor interessante prijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content