SKYNET

De Skynet-site ( www.skynet.be) staat vandaag in ons land waarschijnlijk op de eerste plaats op het vlak van bereik met 23 miljoen bekeken pagina’s en 490.000 ‘unieke bezoekers’ per maand voor de startpagina alleen al. Dat is grotendeels te danken aan de koppositie die Skynet als dochter van telecomoperator Belgacom inneemt op de internettoegangsmarkt. Skynet heeft 750.000 abonnees (betalende abonnementen op Skynet, gratis abonnementen via Belgacom.net, Compaq, Swing, KBC, Infonie). Zowat 63% van de bezoekers zijn eigen abonnees. Skynet.be, de nationale site, vormt de voornaamste portaalsite, maar niet de enige. Na opeenvolgende overnames beheert de groep ook een portaal dat zich tot de Franstalige clientèle richt via Swing.be (van Win) en de site van Infonie.be, die zijn abonnees zal blijven bedienen.

Ondanks dit comfortabele aantal bezoekers is Skynet.be nog niet winstgevend. “We hopen dat we tegen 2002 of 2003 winst kunnen maken,” zegt Philippe Lemmens, gedelegeerd bestuurder van Belgacom Skynet. Hij wil de omzet van de site niet vrijgeven. De reclamemarkt blijft nog voorzichtig met het internet, zegt Lemmens. De giganten uit de reclame, zoals Procter & Gamble, aarzelen maar zouden volgend jaar toch over de brug moeten komen. In afwachting laat Skynet.be sommige diensten sponsoren, ter aanvulling van de inkomsten uit bannering.

De doorgevoerde investeringen verklaren ook het verlies. De site van Skynet ontstond in 1997 onder de naam Belcast. In de (nabije) toekomst wordt hij omgevormd en krijgt hij verschillende bijkomende applicaties. Binnenkort moet hij zich ook aanpassen aan de verschillende ‘distributiekanalen’. Een WAP-site (voor gsm-surfers) wordt uitgetest en zou in december operationeel moeten zijn. De ultrasnelle toegangsformules (ADSL en kabel) zetten ook aan tot de ontwikkeling van een site die voordeel haalt uit deze prestaties. Dat breedbandportaal zou in het eerste trimester van 2001 klaar moeten zijn. Het zal onder meer educatieve video’s bevatten, bedrijfspresentaties, en als belangrijke troef: spelletjes voor meerdere deelnemers.

Wat WAP betreft, is Skynet nogal voorzichtig. “Het zou nutteloos zijn hetzelfde te doen als wat Proximus al doet en bijvoorbeeld Belga-berichten of beurskoersen te leveren,” aldus marketing en content manager Bart Becks. “Wij zullen meer diensten zoals elektronische post ontwikkelen.” Een andere evolutie is de mogelijkheid voor de bezoeker om de portaalsite te personaliseren: uit het aanbod van inhoud en diensten kan hij een volledig op zijn eigen wensen afgestemde pagina samenstellen. Dat was al aangekondigd voor de herfst van 1999 en zou nu eindelijk een feit moeten worden.

De toplui van Skynet geloven echter niet in een onbeperkte uitbreiding van de portaalsite. “We werken nu aan een verticale uitdieping die particulieren aanspreekt”, aldus Philippe Lemmens. Er werd eerder al een vortal (vertical portal) gelanceerd voor zakelijke bezoekers en ook een site voor spelletjes.

Of het nu gaat om de algemene portaalsite of de vortals, Skynet creëert weinig of geen eigen inhoud. Het twintigkoppige redactieteam produceert amper een tekst per dag en wijdt zich hoofdzakelijk aan de goedkeuring van externe bronnen.

De grootste bekommernis van Skynet betreft applicaties zoals chat, e-mail en elektronische agenda: diensten die van overal toegankelijk zijn en die de site omvormen tot een ASP ( application service provider). Momenteel stelt het bedrijf daartoe een ontwikkelingsteam samen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content