SINT-DENIJS-WESTREM. DE KOPIE-KOE

Met twee koeien op 140 vierkante meter kopieert Pieter Vannerem zich naar het Guiness Book of Records.

Wie dezer dagen naar de Gentse Feesten bij Sint-Jacobs trekt, komt er oog in oog te staan met twee, meer dan levensgrote koeien. Tegen de Sint-Jacobskerk aangeplakt, nemen ze maar liefst 140 vierkante meter in beslag. Geen foto van twee koeien, laat staan een schilderij, maar een heuse fotokopie. Als het van de maker Flanders Digital Color (FDC) afhangt, meteen de grootste ter wereld én dus goed voor een vermelding in het Guiness Book of Records. Een wereldrekordpoging waarvoor feestenorganizator Guido De Leeuw zelfs een aanvankelijk gepland artistiek projekt aan de kant schoof.

“De vorige grootste fotokopie ter wereld is ook in België gerealizeerd, ” weet Pieter Vannerem (35), oprichter-eigenaar van FDC. “Het slotbeeld van de tentoonstelling “Ik was 20 in ’45” was een fotokopie van zeven op tien meter. Dat werk werd gesponsord door Canon. Onze kopie wordt twee keer groter. “

Canon heeft ook met deze twee-koeienkopie niet weinig te maken. FDC realizeerde de Feestenkopie immers op een bubble jet van Canon. “Zo’n machine er zijn er slechts drie in België kost al vlug 5 miljoen frank, ” weet Vannerem. Maar hij relativeert meteen : “We hebben goede kondities gekregen. “

Toen Vannerem in 1991 met Flanders Digital Color begon, had hij enkele jaren loonslavernij achter de rug in de kopieerwereld. “Ik wist daardoor vooral hoe ik de zaken niet moest aanpakken, ” lacht hij. Vannerem nestelde zich doelbewust niet in de Gentse studentenwijk en vertikte het principieel om ook maar één zwart-witkopie te printen. Wat op korte termijn regelrechte zelfkastijding leek, begint nu vruchten af te werpen. Een eindwerk heeft Vannerem nog nooit gekopieerd ; maar de professionele wereld kent FDC. En dat zint Vannerem. Zijn bedrijf is momenteel goed voor 3 werknemers hijzelf, zijn echtgenote en een medewerker en realizeerde in 1994 9 % winst op 6,5 miljoen frank omzet.

“De kleurenkopie op groot (of klein) formaat is uitgegroeid tot een afzonderlijk medium, ” lacht hij. “Bij kleine oplagen is de kopie simpelweg de beste oplossing, boven 50 stuks is snelheid onze troef. Soms, wanneer drukken of fotograferen te duur is, blijft de kopie het enige technisch-financieel haalbare alternatief. “

“Bovendien, ” zo erkent Vannerem, “ontdekken aardig wat klanten FDC niet zozeer omwille van de kopie, wel omwille van de afwerking. ” Vooral bedrijfsleiders houden er niet van om hun kopie elders nog te moeten laten plastificeren, in te kaderen of in een lichtkast te steken. Dat FDC dat ook doet, is een extra pluspunt. En dat het mooi kan zijn, bewijzen twee rekordkoeien op de Gentse Feesten.

PIETER VANNEREM (FDC)Kleurenkopie werd eigen medium.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content