SINGLE VROUWEN

Volgens de newsletter Y&R Future (uitgegeven door de Intelligence Factory, de trendspottingpoot van het reclamebureau Young & Rubicam) heeft de marketingwereld er een belangrijke nieuwe consument bij: de ‘liberated single woman’, letterlijk vertaald de ‘vrije alleenstaande vrouw’. Belangrijk in marketingtermen, omdat deze vrouwen een grote koopkracht uitoefenen en een grote invloed op de maatschappij hebben, zo schrijft Y&R Future.

De liberated single women hebben betere opleidings- en carrièremogelijkheden, hebben een langere levensverwachting, trouwen later, huwen helemaal niet, of scheiden. Dat betekent dat het zeer waarschijnlijk is dat ze er in hun leven (meerdere malen) alleen voor staan.

De gegevens die de Intelligence Factory verzamelde, wijzen erop dat vrouwen steeds later trouwen of dat helemaal niet doen. Dat betekent echter niet dat ze geen relatie hebben: zo kiezen meer en meer dames ervoor om te gaan samenwonen. Y&R stipt aan dat het hier gaat om een hybride levensstijl “…waarin de vrouw haar financiële onafhankelijkheid bewaart door zich niet te binden, terwijl ze toch een vaste partner heeft. Terwijl een ongetrouwde vrouw niet noodzakelijk een alleenstaande vrouw is, zit een getrouwde vrouw niet automatisch vast in het traditionele koppelpatroon. Nu meer en meer vrouwen zichzelf als ‘singles’ omschrijven, kan men ze steeds moeilijker in categorieën onderbrengen. Dat vormt een grote uitdaging voor marketeers die deze groep willen bereiken. Dezelfde persoon die te boek staat als ‘nooit-getrouwd’ kan ook worden omschreven als ‘samenwonend’, ‘lesbisch’, ‘een alleenstaande moeder’…”

De onderzoekers verzamelden ook opvallend cijfermateriaal: zo wordt één op vier kinderen in continentaal Europa opgevoed door een alleenstaande moeder (in IJsland geldt dat zelfs voor bijna twee op drie kinderen), alleenstaande vrouwen kopen meer en meer een eigen huis, sommige doe-het-zelfketens melden dat 50% van hun klanten uit vrouwen bestaat (dat heeft een invloed op het assortiment producten en de uitleg die erbij wordt gegeven), vrouwen reizen meer (één op vier businessreizigers is vrouw, de helft van de solo-vakantiegangers is van het vrouwelijk geslacht).

“Over de hele wereld ontwikkelen alleenstaande vrouwen een enorme koopkracht. En, ondanks hun diversiteit, komt er een wereldwijde cultuur van jonge, alleenstaande vrouwen. Vanuit een marketingstandpunt gezien heeft die consument drie identificeerbare karakteristieken: ze is goed geïnformeerd, ze is een ‘relatiezoeker’ die trouw blijft aan merken en ze wordt sterk beïnvloed door vertrouwelingen,” aldus het rapport. Als adverteerders die vrouwen willen bereiken, moeten ze hun boodschap linken aan zaken als vrijheid en onafhankelijk. Alleenstaande vrouwen reageren op reclameboodschappen die intelligent zijn, een brede waaier van levensstijlen voorstellen en hun eigenwaarde en onafhankelijke geest honoreren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content