SILVIO MESTDAGH (59): ‘WIJ MOETEN HET HEBBEN VAN INNOVATIEVE OPLOSSINGEN’

© GF

We treffen Silvio Mestdagh net na de drukke eindejaarsperiode, wanneer de pakjesvolumes met de helft toenemen, in zijn kantoor in Mechelen. De pakjesbezorger DPD is een onderdeel van het Franse La Poste. Tot 120.000 pakjes per dag verdeelt zijn team vanuit vijf depots in het land. Namen zoals JBC, Nike, Bose en Nespresso zitten in het klantenbestand. Met 400 vaste medewerkers en meer dan 500 externe chauffeurs draait het pakjesbedrijf een omzet van meer dan 100 miljoen euro in België. Mestdagh werkte daarvoor 28 jaar bij het koeriersbedrijf TNT.

Hoe kijkt u terug op uw eerste 365 dagen als CEO van DPD België?

SILVIO MESTDAGH. “Ik kwam in een bedrijf waar alles wel liep, maar niets echt excellent was. Ik volg het credo van Jim Collins. Zijn Good to Great is een van de beste managementboeken die ik las. Goed is niet voldoende. Ik wil een hele sterke organisatie maken en als groep willen we de referentiespeler worden in de pakjesmarkt, zowel in business-to-business (b2b) als het consumentensegment (b2c).”

Hoe ziet u dat concreet?

MESTDAGH. “Bij mijn start heb ik zes domeinen vastgelegd waar we snel vooruitgang in konden boeken. DPD was bezig met een integratie van de Belgische, de Nederlandse en de Luxemburgse activiteiten. Die oefening is gestopt omdat duidelijk werd dat het proces te lang duurde en niet uitdraaide op meer succes. Ik heb de eerste maanden weer alles uiteengehaald en de aandacht verlegd naar verbeterprojecten. Ik heb een nieuw managementteam samengesteld en we werken nu aan het businessplan voor de komende jaren.”

De jongste jaren is DPD België gegroeid naar een omzet van 99 miljoen euro. Hoe was 2016?

MESTDAGH. “We groeien met 20 procent. Onze b2b-activiteiten groeien mee met de markt. Vooral het b2c-segment versnelt. Het volume pakjes voor consumenten groeit drie keer zo snel als dat voor bedrijven, al is b2b nog goed voor 70 procent van onze omzet.”

Hoe moeilijk is het om die consumenten rendabel te beleveren?

MESTDAGH. “De e-commerce in België groeit explosief. In de b2b zit je in een 9-to-5-business. Afleveren is gemakkelijk, want de kantoren zijn open. De consumentenmarkt is een moeilijke markt, mensen zijn vaak niet thuis en willen zo weinig mogelijk betalen voor de service. We moeten het de ontvanger zo gemakkelijk mogelijk maken.”

U moet op die markt concurreren met zwaargewichten als bpost en PostNL.

MESTDAGH. “We kunnen niet concurreren met de klassieke postspelers. Wij moeten het hebben van innovatieve oplossingen. Zo hebben we een directe communicatie met de ontvanger, de klant van onze klant. Met onze Predict-service leveren we in een gegarandeerd tijdsvenster van een uur en de consument kan zijn pakje op internet volgen. Tot een uur voor de levering kan de ontvanger ingrijpen en zijn pakje naar een ander adres doorsturen of kiezen voor een andere datum. Dit jaar starten we met avondleveringen.”

Waar wilt u staan met DPD België binnen vijf jaar?

MESTDAGH. “We willen de komende vijf jaar ons volume verdubbelen, op een kwalitatieve en winstgevende manier. Daarvoor moeten we minimaal 15 procent per jaar groeien. We zullen de komende jaren dan ook verder investeren om die volumes te kunnen verwerken.”

K.D.C.

“Het volume pakjes voor consumenten groeit drie keer zo snel als dat voor bedrijven”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content