Siemens is een project

“Men had me gewaarschuwd voor een culture shock, maar daar heb ik niet veel van gemerkt,” lacht Jan Deprest (36). Sinds deze zomer is hij de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Siemens Business Services – de consultancy-, outsourcing- en one stop shopping-divisie uit Siemens’ informatica- en communicatiepoot. Vijfhonderdvijftig mensen en meer dan 5 miljard frank omzet in België en Luxemburg. Het is pas zijn tweede werkgever.

Zijn stevige figuur verraadt een jeugd van zwemmen en atletiek. De sport – en ook die andere jeugdliefde, de jongerenpolitiek – moesten echter plaats ruimen toen Deprest op zijn 24ste als handelswetenschapper ( Vlekho) en handelsingenieur ( Ufsia) hij Andersen Consulting ging werken. Bij de topper uit de Big Five doorzwom hij zowat alle watertjes. Hij was aan de slag in de sectoren productie, informatietechnologie en financiële diensten. In change management, systeemintegratie en business process management. Alleen in de vierde productlijn – strategisch advies – heeft hij nooit gewerkt.

In 1995 richtte Jan Deprest in België de business process management– (‘outsourcing’) divisie op, die in het nieuws kwam toen ze de boekhouding van Fiat New Holland ging runnen. “Zijn grote project,” zegt een insider. Toen vorig jaar de Vlaamse administratie zijn informatica uitbesteedde, moesten Andersen en Jan Deprest het afleggen tegen… Siemens Business Services (SBS).

“Mijn job bij Andersen was vooral internationaal,” zegt Deprest, die in de typische projectwerkomgeving van Andersen weken heeft geleefd van het ene vliegtuig in het andere hotel. “Ik heb onder meer veertien maanden in Luxemburg gewerkt. Dan vertrok ik maandagochtend of zondagavond en kwam ik vrijdagavond terug. Mijn vrouw wou niet echt verhuizen, dus dat was het compromis.” Het project in Luxemburg fnuikte ook zijn langdurige inzet voor de Jonge Economische Kamer in Deinze, waar hij woont. “Al blijf ik een West-Vlaming ( nvdr – uit Ardooie) in hart en nieren,” beklemtoont Deprest.

‘s Middags slaat hij de lunch over “om scherp te staan”. Wat hem bij Siemens vooral aantrok, is de transformatie die de groep doormaakt. “Binnen drie jaar wil Siemens van een pure, traditionele product- en engineeringfirma evolueren naar een meer gebalanceerde groep, die 50% van zijn omzet uit services haalt,” zegt Deprest. Dat vergt de invoering van nieuwe cultuurpatronen. “In de servicewereld moet je heel sterk projectgeoriënteerd zijn. Projecten maken of breken je business. En als er dan van vandaag op morgen twee-drie mensen extra op een project moeten komen, dan moet je een structuur hebben die flexibel genoeg is om dat toe te laten, zonder dat je daarover duizend discussies moet voeren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content