SHIRTS VAN SARA
Sara Lee Corporation investeert in Gent 400 miljoen frank in een nieuw Europees distributiecentrum voor de kledingmerken Hanes en Champion.
De Amerikaanse multinational Sara Lee Corporation (600 miljard frank omzet) is op zichzelf niet zo bekend, maar de merknamen van zijn producten in de meest uiteenlopende sectoren zijn dat des te meer : Douwe Egberts, Pickwick, Zwitsal, Bio Tex, Vapona, Wonderbra, Playtex, Dim enzovoort. De textieldivisie van de groep opende zopas in Gent een nieuw Europees distributiecentrum voor haar merken Hanes en Champion. Een investering van 400 miljoen frank in een hal van 10.500 m², waar de verzendingen voor de wederverkopers van Hanes in heel Europa zullen worden voorbereid. Voor Champion worden voorlopig alleen Groot-Brittannië en Duitsland vanuit Gent bediend. Maar alle in het Verre Oosten geproduceerde Champion-producten zullen via Gent passeren voor ze naar andere distributiecentra vertrekken.
Ralph T. Huschle, vice-president van Sara Lee Corporation, noemt Gent om minstens drie redenen een goede keuze. De meest voor de hand liggende : via het filiaal Sara Lee Knit Products Europe was de Europese zetel van Hanes er al gevestigd. “De infrastructuur en de logistieke systemen zijn hier erg efficiënt,” zegt de in Parijs werkende New Yorker. “Bovendien is de ligging uitstekend voor de levering doorheen Europa. En België is misschien niet het goedkoopst qua werkkracht, maar de mensen zijn bekwaam en gedisciplineerd.”
Het nieuwe distributiecentrum vormt een belangrijk onderdeel van de strategie voor de ontwikkeling van Hanes en Champion in Europa. Hanes, ongetwijfeld het bekendste merk van vrijetijdskleding (T-shirts, sweatshirts enzovoort) in de VS, heeft zich in Europa tot nog toe geconcentreerd op de markt van de promotiekleding, business-to-business. “Maar sinds een tweetal jaren zijn we ook in Europa naar de consument toe gegaan,” vertelt Pieter Van Essche, gedelegeerd bestuurder van Sara Lee Knit Products nv en chief financial officer van de divisie Sara Lee Knit Products Europe. Vandaag is de kleinhandel al goed voor 30 % van de Europese verkoop van Hanes. “De markt van vrijetijdskleding is erg verbrokkeld,” vertelt Ralph Huschle. “Iedereen heeft een minuscuul marktaandeel en geen enkel merk is een echte leider. Wij willen in Europa dat referentiemerk worden.”
Voor Champion is het probleem uiteraard iets ingewikkelder. In een markt waar Nike, Adidas en Reebok vaak alle aandacht opeisen, speelt Champion de rol van vierde musketier in de afdeling sportkleding. Maar Ralph Huschle is optimistisch : “De explosie van het potentieel van Hanes en Champion in Europa zal niet lang meer uitblijven.” En hij kan het weten. De strategie heeft hij immers zelf uitgestippeld.
PIETER VAN ESSCHE EN RALPH HUSCHLE (SARA LEE CORPORATION) De explosie van het potentieel van Hanes en Champion in Europa zal niet lang meer uitblijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier