SEXY BROODZAK
De broodzak heeft een oubollig imago. Het Boomse 3P doorbreekt de sleur met een totaaloplossing.
Ook een broodzak biedt meerwaarde. Die boodschap brengt de Boomse bvba 3P Verpakkingen bij 3000 van de 7000 warme bakkers in België. Het bedrijf spitst zich sinds begin jaren negentig toe op specifiek verpakkingsmateriaal voor brood en banket, chocolaterie en ijsbereiding.
“Een broodzak heeft nog altijd een oubollig imago,” vindt office manager Dimitri De Rooze. “Wij willen die trend doorbreken. Een bakker moet beseffen dat de verpakking niet alleen een afvalproduct is.” Veelkleurigheid en trendy onderwerpen sieren de designs van 3P Verpakkingen. Het bedrijf pakt daarnaast ook uit met geparaffineerde broodzakken, die de houdbaarheid tot vijf dagen opkrikken.
3P is een letterwoord en staat voor Papier Pauwels Plastics. In 1955 sticht vader Jean Pauwels een groothandel in verpakkingsmaterialen voor de algemene voeding. Drie decennia worden zowel bakkers, frietkramen als warenhuizen bediend. Maar begin de jaren negentig dringt specialisatie zich op. De twee zonen Yves en Bernard Pauwels nemen het roer in handen. “We kozen voor de sector brood en banket omdat we daar heelcreatief kunnen zijn. Design is ons sterkste punt,” verduidelijkt Dimitri De Rooze. De specialisatie loont : de omzet steeg van 57 miljoen frank in 1994 naar wellicht 100 miljoen frank dit jaar, gemaakt door zestien werknemers. “Het is de bedoeling leider te worden binnen ons marktsegment.”
De gamma bevat meer dan 5000 artikels. Steeds vaker verzorgt 3P Verpakkingen het totale beheer van de verpakking bij de klant. Van het voorraadbeheer, tot het ontwerp van het volledige design, naamkaartjes incluis. Voor elke bakker wordt een eigen huisstijl gecreëerd : van de broodzak, over de banketdoos, tot promotiefiguurtjes in het uitstalraam. Ook het verzorgen van de etalages neemt 3P voor zijn rekening. Bakkersvrouwen kunnen zich inschrijven voor trimestriële strik- en verpakkingscursussen. “Het contact met de klant is intens. De relaties in deze sector zijn nog sterk op vertrouwen gebaseerd.”
De lokale bakkers vormen het gros van de clientèle. De volumes zijn dus meestal op maat en vrij beperkt. Maar ook industriële bakkerijen behoren tot de klantenkring. Die grote volumes worden uitbesteed aan lagelonenlanden, die een kwart van de productie voor hun rekening nemen. Voorlopig is België goed voor 90 % van de omzet. Maar de export groeit snel. Nederland is de belangrijkste handelspartner.
DIMITRI DE ROOZE (3P VERPAKKINGEN) Totaalbeheer van de verpakking bij de warme bakker als nichemarkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier