Serge Langerock (48) ‘De crisis uitzweten’

“Een klant die een taalopleiding volgt, wil zijn zakenpartner begrijpen. Wel, die zakenpartner heeft ook een andere cultuur, een andere manier van zakendoen, die je moet doorgronden. Daarom gaan we taal- en cultuurlessen aanbieden als een geïntegreerd pakket”, zegt Serge Langerock. Hij is sinds een jaar directeur Noord-Europa voor Berlitz, een opleidingsverstrekker in talen, cultuur, communicatie en management.

Langerock is een oude getrouwe van Berlitz. Hij werkt er al sinds 1987, op een kort intermezzo bij een concurrent na. In 2006 werd hij Operations Manager Benelux. Hij is de bezieler van de business education van Berlitz, een geïntegreerd opleidingsprogramma voor talenkennis, communicatievaardigheden, culturele en leiderschapscompetenties. In zijn eerste jaar als chef Noord-Europa ging het Serge Langerock niet bepaald voor de wind.

U bent actief in een dalende markt. Hoe hebt u op de crisis gereageerd?

SERGE LANGEROCK. “Het geheel van opleidingsverstrekkers in de koepelorganisatie Federgon heeft in het afgelopen jaar een krimp van 3,6 procent moeten verwerken. Vooral het tweede kwartaal was zwaar. Noordwest-Europa werd het hardst getroffen en vooral in Groot-Brittannië was het een kwestie van de crisis uitzweten. Door de Olympische Spelen waren daar haast geen andere activiteiten meer, er was geen overnachtingsplek over voor buitenlandse zakenmensen en onze dagelijkse business kreeg er dan ook klappen.”

“In de noordse landen (Scandinavië en Finland, nvdr. ) hebben we een herstructurering moeten doorvoeren. We hebben die landen samengevoegd. We kozen ervoor niet langer met zeven countrymanagers te werken. De organisatie is efficiënter geworden en we hebben ingebonden op infrastructuur. Berlitz trekt de kaart van e-learning. Dat leidt tot een licht herstel, zij het nog niet in Groot-Brittannië.”

Dat afstandsleren is een van de zaken die u wilde uitbreiden. Als nieuwe directeur zou u ook de interculturele opleidingen verbreden en een Teens Academy vormgeven, waarin jongeren van 12 tot 18 jaar op internationale zomerkampen worden gestuurd. Is dat gelukt?

LANGEROCK. “Die Teens Academy hebben we in deze moeilijke tijden moeten bevriezen, maar we pikken dat later weer op. Het aandeel interculturele opleidingen is nog onvoldoende gegroeid. We zijn een relatief jonge speler en kampen met de marktperceptie dat Berlitz enkel taalopleidingen biedt. Onze cultuuropleidingen zijn nog onvoldoende bekend. Dat nadeel willen we ombuigen tot een voordeel door geïntegreerde pakketten van taal- en cultuurlessen aan te bieden. Zo spelen we onze troef van taalexpert uit in een markt waar wij een nieuwe formule aanbieden. Naar die combinatie van taal- en cultuuropleidingen is de klant uiteindelijk op zoek.”

Wat hebt u zelf geleerd het afgelopen jaar?

LANGEROCK. “Dat in veranderingsprocessen de relaties met de lokale medewerkers van cruciaal belang zijn. Je moet hen betrekken. Dat was moeilijker dan ik had ingeschat.”

JDC

“Taal en cultuur vormen één pakket”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content