Selectie-supermarkt

Selectiebureau De Witte & Morel neemt het Limburgse De Cock & Nicasy over en kaapt bij concurrent Mercuri Urval de nummer twee, Dirk Vermeersch, weg.

I van De Witte, gedelegeerd bestuurder en vennoot van De Witte & Morel, weet het zeker: “Dit zal opschudding veroorzaken in de wereld van de selectiebureaus.” Hij heeft het over de overgang, op 1 juni, van Dirk Vermeersch (42) van Mercuri Urval naar De Witte & Morel (DWM). Hij wordt er meteen vennoot, de zevende van DWM. DWM is marktleider, Mercuri Urval zit – op korte afstand – op nummer twee. Beide zitten rond de 15% marktaandeel. Andere bureaus volgen veel verderop. DWM heeft 108 medewekers, van wie 70 consultants.

Vermeersch was bij Mercuri Urval projectleider commerciële segmentatie en heeft de takken automobiel, farma, telecom en overheid opgezet. Hij was de nummer twee van het Belgische filiaal van de Zweedse groep. Vermeersch zal de leiding nemen van de werving via advertentie en zal ook de commerciële ontwikkeling van de groep aansturen.

Mercuri Urval was

tot vorig jaar de marktleider, maar De Witte & Morel is de Zweden voorbijgerend via overnames. De overname van het Limburgse De Cock & Nicasy – de prijs is niet bekend – is de zoveelste stap.

In 1995 werd DWM lid van E&Y Consulting International (gelieerd aan Ernst & Young; in België zijn de takken consulting en revisoren & accountants gescheiden). Ernst & Young-topman Bill Kimsey noemde DWM een voorbeeld voor de hele groep. De stevige (financiële) ruggengraat van Ernst & Young gaf mogelijkheden. In 1997 werd Meeremans & Bloemen overgenomen, in 1998 Alexandre Tic Benelux, en nu dus De Cock & Nicasy. Er lopen onderhandelingen voor nog een overname. Het gaat om een bureau dat twee keer zo groot is als De Cock & Nicasy. Een ander overnamedossier zit in de prospectiefase, nog een ander in de informele fase.

De Cock & Nicasy werd 23 jaar geleden gesticht door Guido De Cock, telt nu vijf consultants en drie administratieve medewerkers, en heeft kantoren in Hasselt en Geel. “In Limburg is dit het belangrijkste kantoor,” zegt Rob Bloemen, managing vennoot bij DWM. Met Guido De Cock is overeengekomen dat hij nog drie jaar managementassistentie blijft geven. De operationele leiding blijft in handen van Nic Nicasy. Op termijn moet zij vennoot worden bij DWM, de eerste vrouwelijke. “Nu is omzet nog te klein, maar we denken dat we die op twee à drie jaar kunnen verdubbelen,” zegt De Witte. De Cock & Nicasy – dat voorlopig onder die naam blijft werken – is vooral actief op werving via advertentie en search. In de klantenportefeuille zitten onder andere Plascobel, Ford, Concentra, Bosch en Theuma.

Versterking

De overnames hebben een dubbel doel: een versterking van de regionale aanwezigheid en van de productcompetentie. DWM is van oorsprong een Gents bureau, Meeremans & Bloemen stond sterk in West-Vlaanderen, Alexandre Tic in Brabant, De Cock & Nicasy in Limburg en de Kempen. Blijft Antwerpen: daar is een van de drie toekomstige acquisities gesitueerd. En Wallonië? “Vlaanderen telt 280 selectiebureaus, Wallonië acht. De wervingscultuur ligt daar nog heel anders.”

De Witte Morel is actief op het vlak van werving via advertentie, compensation & benefit consultancy (Meeremans & Bloemen stond daar sterk), search (een specialiteit van Alexandre Tic), training & development (een acquisitie is in onderzoek), change management (ook een acquisitie in voorbereiding) en assessment.

Met dat brede aanbod

pikt DWM in op de trend dat bedrijven een volledig pakket aan human resources-diensten willen krijgen van één leverancier. Het one-stop-shopping-concept. “Het is dat concept dat mij de overstap heeft doen maken,” zegt Dirk Vermeersch. “Ik was al twee-drie keer benaderd, maar ik heb pas nu de stap gezet omdat ik voelde dat ik bij Mercuri Urval inhoudelijk niet verder kon evolueren. Mercuri Urval staat zeer sterk in werving via advertentie, maar heeft niet zo’n ruim gamma.”

DWM zal dit jaar een omzet van 400 miljoen frank realiseren, de overname van De Cock & Nicasy inbegrepen. “Volgend jaar gaan we naar 500 miljoen,” zegt De Witte. “De spontane groei gaat te traag,” voegt Rob Bloemen eraan toe. “Het grootste probleem is het vinden van de mensen. Consultancy is zeer persoonsgebonden. Maar we denken dat door de toegenomen schaalgrootte we mensen kunnen aanwerven die we vroeger niet konden bereiken. Ook onze partnerstructuur biedt extra mogelijkheden.”

DWM wil snel groeien en commerciëler worden. Er is in de sector een stevige concentratie aan de gang. Vooral de komst van de Amerikanen is opvallend. TPM heeft VanRam Associates en RC&S Recruitment Services overgenomen, Right Associates heeft outplacementbureau Claessens en Jean-Marie Jouret Training Services overgenomen. Maar De Witte heeft geen schrik: “Onze voorsprong is niet makkelijk in te halen. We hebben bijvoorbeeld vijf mensen die enkel onderzoek & ontwikkeling doen en dat is vrij uniek in onze branche. Bovendien zijn de acquisitiemogelijkheden bijna uitgeput.”

Concurrentie komt er ook van de uitzendbureaus, nu die sinds kort de toelating hebben ook aan werving en selectie te doen (zie Trends, 3 juni). “Ze zullen een stuk van de markt nemen,” geeft De Witte toe. “Maar aan de lagere kant van de markt en vooral bij kmo’s. Zij hebben niet de competentie voor de werving van kaderleden in grote ondernemingen. Hun cultuur is anders en ze hebben ook niet het imago om de juiste consultants aan te trekken.”

GUIDO MUELENAER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content