Seat Arosa & Leon
Mooi om naar te kijken, aangenaam om mee te rijden.
Twee jaar geleden ging Seat van start met een vernieuwingsoperatie. De modellen die vandaag bij de Spaanse VW-dochter van de band rollen, halen de VW-kwaliteitsnormen, hebben een moderner koetswerk, een comfortabel interieur en verantwoorde prijzen.
De Arosa bekleedt tussen de stadsmussen een aparte plaats. Het uitgebreide gamma (met prijzen tussen 349.000 en 569.000 frank) is geconcentreerd rond drie benzinemotoren (50, 60 en 100 pk) en twee diesels (60 en 75 pk). De Arosa 2001 beschikt ook over vier verschillende uitrustingsniveaus: Comfort Entry, Comfort, Luxe en Sport.
Met de benzinemotor van 50 pk (999 cc; verbruik: 5,8 l/100 km) voelt u zich goed in het stadsverkeer. Spijtig dat deze stadsmus standaard niet is uitgerust met stuurbekrachtiging. Ondanks de compacte buitenafmetingen (lengte: 3,55 m) blijft parkeren dus hard labeur. De 1.4-liter Arosa Sport dan weer is een dynamische auto waarmee u lange afstanden kunt afleggen. Wilt u dat op een zuinige manier, opteer dan voor de Arosa 1.4 TDi (475.000 frank): die verbruikt 4,3 l/100 km.
Ten slotte nog dit: de 1.4-liter benzinemotor (60 pk) is in de niveaus Comfort (447.000 frank) en Luxe (501.000 frank) beschikbaar met een uitstekende automaat.
Met de nieuwe Leon heeft Seat een comfortabele en aangenaam rijdende gezinswagen in huis. In september komt de 1.9 TDi Sport op de markt. Achter het stuur van deze nieuwe Leon-versie (prijskaartje: 850.000 frank) merkt u nog maar eens de enorme evolutie die moderne turbodiesels hebben doorgemaakt. Deze sportieve (vierdeurs) gezinswagen met handgeschakelde zesversnellingsbak heeft prestaties om u tegen te zeggen. Veel belangrijker dan de topsnelheid (215 km/u) is het grote motorkoppel dat uitstekende acceleraties mogelijk maakt. Van 0 tot 100 km/u kan in 8,9 seconden. Trouwens, ook het verbruik – gemiddeld 5,3 l/100 km – het koetswerkdesign en het interieur van deze vijfzitter scoren goed.
Een sportieve uitschieter is de Leon Cupra 4, die in het vierde kwartaal op de markt komt en ongeveer 1 miljoen frank zal kosten. Behalve van het comfort en het sportieve interieur waren we ook onder de indruk van de wegligging en de handelbaarheid, iets wat vooral te danken is aan de permanente vierwielaandrijving. De handgeschakelde zesversnellingsbak brengt het motorvermogen van 204 pk in alle soepelheid over op het wegdek. De snelste Seat ooit kreeg bovendien een zeer sportieve look mee.
Patrick op de Beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier