Schuimende plannen
Brouwerij Palm wil nu ook de Poolse en Franse bierliefhebbers voor haar kar spannen. Een verhaal over schuimende ambitie.
Brouwerij Palm is niet het logge trekpaard uit haar mediacampagnes. Sinds 1974 vergroot bestuurder-algemeen directeur Jan Toye stelselmatig de actieradius van het familiebedrijf. “In de jaren zestig was het werkgebied van Palm nog beperkt tot Klein-Brabant. Brussel was toen onze eerste exportmarkt. In de jaren zeventig en tachtig breidden we uit tot heel Vlaanderen en intussen hebben we ook in Wallonië en Nederland stevig voet aan de grond gekregen,” verheldert marketing directeur Eric Lauwers.
Het bedrijf uit Steenhuffel (een deelgemeente van Londerzeel) startte in 1989 met een apart Nederlands verkoop- en distributiekantoor, waar nu zo’n dertig mensen werken. Lauwers: “In Nederland is Palm een fenomeen. Wij zijn daar marktleider in speciaalbieren met een aandeel van 25%.” Ook in België is Palm vandaag marktleider en haalt het jaarlijks een omzet van zo’n 3 miljard frank. Palm brouwt ook Bock Pils, bestemd voor de Klein-Brabantse afnemers, en nam in 1998 het bruinrode Rodenbach uit Roeselare over. Daarnaast heeft de Londerzeelse onderneming participaties in Lambiekkelders Boon, de Gouden Boom en Steendonk.
Brouwerij Palm koestert de ambitie om stap voor stap een steeds grotere markt aan te boren. Als eerste doelgebieden staan Frankrijk en Polen aangevinkt. Eric Lauwers: “In Frankrijk mikken we eerst op Nord-Pas-de-Calais en Parijs en hopen we Palm vooral via vaten in de horecazaken te verkopen. Voor aparte bierflesjes wordt in Frankrijk de prijs immers vrij hoog gezet.” In Polen daarentegen gebeurt maar 10% van de bierverkoop via de horeca en 90% via het retailkanaal. “Via trial-acties in warenhuizen introduceren we Palm aan de Poolse bierliefhebber. We lanceren Palm in de tien grootste steden van Polen, want daar zit de sterkste koopkracht. De totale biermarkt in Polen, een traditioneel vodkaland, groeit elk jaar. Er zijn 40 miljoen Polen en prognoses verwachten een groei in bierconsumptie van zowat 30 liter per hoofd. Dat betekent een potentiële groei van 12 miljoen hectoliter, wat groter is dan de totale Belgische biermarkt nu,” dixit Lauwers.
Palm wil ook het onderscheid scherper stellen tussen pilsbier en speciaalbier, dat door de Pool nog te weinig wordt gemaakt. Daarvoor wordt ook in de Poolse marketingcampagne het Brabantse trekpaard, dat sinds 1975 aanwezig is in het promotiemateriaal van Palm, als symbool van authenticiteit uitgespeeld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier