Schrauwen sterk in sanitair en verwarming
Schrauwen werd in 1963 opgericht als installatiebedrijf van verwarming en sanitair, maar werd in 1979 een technische groothandel. Het bedrijf verkoopt en levert sanitair, verwarming en installatiemateriaal. Schrauwen richt zich zowel naar professionele klanten (loodgietersbedrijven, installateurs van centrale verwarming, bouwpromotoren, aannemers en de overheid) als particulieren.
2000 was een scharnierjaar. Toen namen zoon Luc Schrauwen en Kris Vanderbeken het bedrijf over. “De periode van de overname overbruggen was een van de belangrijkste uitdagingen”, geeft Luc Schrauwen toe. De uitstraling van het bedrijf was verouderd. “We hebben het bedrijf een nieuw imago gegeven en intern enkele afdelingen gereorganiseerd. De financiële afdeling hebben we anders aangepakt om op steviger fundamenten te staan.” Ook het humanresourcesmanagement werd uitgebouwd zodat de juiste mensen op de juiste plaats terechtkwamen.
Het bedrijf heeft toonzalen in Brasschaat, Wilrijk, Sint-Niklaas en Zandhoven. De afstand tussen de filialen bedraagt hooguit 30 kilometer. “De vier toonzalen liggen op toplocaties. Voor de professionele klant is de aanwezigheid van een afhaalmagazijn noodzakelijk.” Om zich te onderscheiden van de concurrentie, besteedt Schrauwen veel aandacht aan een breed assortiment waarbij kwaliteit en de langetermijnrelatie met leveranciers centraal staan; een persoonlijke relatie met de klanten; het organiseren van incentives en opleidingen; een e-commercesysteem waarmee klanten online kunnen bestellen en duidelijke documentatie die het leven van klanten moet vergemakkelijken. In mei opent Schrauwen een toonzaal in Genk. “Limburg wordt onze volgende groeipool.”
Schrauwen heeft 65 medewerkers in dienst en realiseerde in 2007 een omzet van 25 miljoen euro. De laatste drie jaar bedroeg de omzetstijging meer dan 70 procent. Schrauwen speelt in op verschillende tendensen. “Er gaan grotere budgetten naar sanitair. Klanten hechten meer belang aan wellnessproducten zoals stoomcabines, sauna’s en whirlpools. Ze kopen ook apparaten die functionaliteit en design combineren. In centrale verwarming wordt ecologie belangrijker. Met onze condensatieketels, zonnepanelen en warmtepompen proberen we daarop in te spelen. We zien ook dat eenvoudiger installatiematerialen hun intrede doen, zodat de arbeidstijd voor het installeren van badkamer of verwarming korter wordt.”
Schrauwen ziet verdere groei voor het bedrijf door het openen van bijkomende toonzalen, verruiming van het assortiment, verhogen van de servicegraad van de medewerkers en het verder uitbouwen van de logistiek. (T)
M.D.V.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier