Schaarbeek. DRINKEN OP HET SLAGVELD
Jenever- en likeurstoker Yves Fovel uit Schaarbeek houdt van Waterloo. En van vodkadrinkende Polen.
Waterloo-appeljenever heet hij, enkel verkrijgbaar op en rond het slagveld, speciaal gebotteld voor de tienduizenden toeristen van De Leeuw. Waterloo is het jongste produkt van jenever- en likeurstoker Yves Fovel uit Schaarbeek.
“Twintig jaar geleden waren we nog met vier in het Brabantse. De warenhuizen hebben met hun dumpingprijzen de markt kapot gemaakt. Voeg daarbij de opeenvolgende maatregelen van de overheid tegen alkoholproducenten, ” zucht direkteur Thierry Fovel. “Maar voor mij is het verdwijnen van de konkurrenten natuurlijk een goede zaak. Want ik heb hun klanten overgenomen. “
De ambachtelijke fabrikatie, de uitstekende graanalkohol en het rijpen in vaten, noemt Thierry Fovel de hoofdtroeven van het 100 % familiebedrijf. Overgrootvader Josephe stampte in 1864 de stokerij uit de grond. De familie, afkomstig uit Hasselt, vestigde zich in Schaarbeek. Vier jenevervarianten maakt Fovel : Hasselt Fovel, Manneken Pis, Krieken (gemaakt van Schaarbeekse krieken) en Waterloo-appeljenever. Karakteristiek aan Fovels jenever is de bruine kleur. Het geestelijk nat rijpt minimum één, maximaal drie jaar in vaten, wat haar de bruine kleur bezorgt.
Het gamma produkten werd recent uitgebreid met diverse “likeuren van Brussel”, met als bekendste de sinaasappellikeur Grand’Place Liquor. Fovel bottelt eveneens gin, whisky, de Belgische cognac fine en wijn. Sinds 20 jaar verlaat ook de vodka Dimitri het huis. Samen met de jenevers Manneken Pis en Hasselt zorgde Dimitri voor het grootste deel van de 13 miljoen frank omzet in 1994.
“De Polen in Brussel kopen onze vodka. Bovendien is vodka nu in de mode. Modeverschijnselen zijn voor onze omzet erg belangrijk. ” Jaarlijks vliegen een kwart miljoen flessen het huis uit. Enkel glazen flessen overigens, “om ekologische redenen”.
De belangrijkste afzetmarkt blijft Brussel en Brabant. Maar Fovel ontdekte twee jaar geleden de buitenlandse markt, die vandaag een tiende van de afzet vertegenwoordigt. Het geestelijk vocht verdwijnt naar Duitsland en Frankrijk. Bovendien organizeert de stokerij sinds twee jaar bedrijfsbezoeken. Fovel speelt daarbij handig in op kwaliteit en nostalgie naar oude ambachten. “Vorig jaar openden we voor de eerste keer op de Open Monumentendag. Een overrompeling, we kregen 2500 bezoekers. Dat blijven trouwe klanten, die zorgen natuurlijk voor de nodige verkoop. “
YVES FOVELPolen komen hier vodka drinken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier