Samenwerking tussen zestig landen stroomlijnen
WIE
Sébastien Desclée (45)
IS
CEO en global international partner van FCB, een netwerk van communicatiebureaus dat vanuit Nieuw-Zeeland opereert.
WAS
Sébastien Desclée studeerde voor landbouwingenieur en volgde managementopleidingen. Hij ging aan de slag bij Procter & Gamble, eerst als financieel analist, daarna op de marketingafdeling. In 2007 vroeg de Franse communicatiegroep Publicis hem het Belgische filiaal een nieuwe impuls te geven. In 2011 schopte hij het tot CEO.
In 2013 stapte hij over naar de internationale communicatiegroep FCB. Desclée kreeg de leiding over zo’n twintig afdelingen in Europa, Afrika en Zuid-Amerika. Hij reisde de wereld rond en maakte kennis met de markt in Nieuw-Zeeland. Zo kreeg de 45-jarige Belg de kans CEO te worden van FCB Nieuw-Zeeland, intussen een onderdeel van Interpublic Group, een van de Big Four in de publiciteits- en communicatiewereld, samen met WPP, Omnicom en Publicis.
WIL
Naast CEO is hij ook global international partner van FCB. Hij moet de samenwerking tussen kantoren in zestig landen stroomlijnen. “Het laat mij toe landen te vergelijken. Zowel Belgen als Nieuw-Zeelanders zijn zeer creatief in reclame en communicatie. Er bestaat een wereldkaart waarop de omvang van elk land wordt bepaald door de creativiteit per capita en het aantal prijzen dat ondernemingen uit een land in de wacht hebben gesleept. België en Nieuw- Zeeland zijn daarop een stuk groter dan pakweg de Verenigde Staten.”
De taak van Desclée bestaat er ook in voor bedrijven een communicatiestrategie uit te werken, terwijl de budgetten daarvoor nauwelijks gestegen zijn. “Vroeger had je genoeg aan een campagne op tv, radio en wat affiches. Met de nieuwe media is de content die je moet leveren 1.000 keer groter en zijn persoonlijke interacties cruciaal.”
VRIJE TIJD
Lopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier