Samen in de bres voor jong IT-talent
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Het digitale sociale project MolenGeek neemt een hoge vlucht. Het slaagt er met glans in om jongeren, wars van hun diploma of afkomst, een perspectief te bieden binnen de IT-sector. Wat ooit begon als evenementen voor start-ups om de wereld van nieuwe technologieën te ontdekken, is uitgegroeid tot een programmeerschool, een bedrijvencentrum en een incubator voor start-ups. Salesforce, marktleider in CRM-software in de cloud, zet maar al te graag zijn schouders onder deze start-up met een maatschappelijke dimensie.
Toekomstperspectieven voor IT-talent
MolenGeek werd in 2015 opgericht door Ibrahim Ouassari en Julie Foulon. Ibrahim is geboren in Molenbeek en verliet school al op zijn dertiende. Dat weerhield hem er niet van om een succesvolle loopbaan binnen de IT-wereld uit te bouwen. De selfmade ondernemer vond met MolenGeek de kans om iets terug te doen voor de maatschappij. “Molenbeek barst van het jonge talent” legt hij uit, “maar het ontbreekt de jongeren vaak aan het juiste diploma, de nodige kansen of de optimale omkadering. MolenGeek hecht geen belang aan eerdere opleiding of achtergrond, zolang je maar getuigt van de juiste mindset en over de nodige digitale skills beschikt.”
Het is een aanpak die duidelijk aanslaat, want iedereen die een opleidingstraject bij MolenGeek heeft afgelegd, vond de weg naar het bedrijfsleven of richtte een eigen bedrijf op. Aan voorbeelden geen gebrek. Khalid verkocht fruit op de lokale markt, maar koesterde grotere plannen. MolenGeek hielp hem een website op te starten. Nu verkoopt hij honderdvijftig fruitmanden per week en heeft hij twee mensen in dienst genomen. Het succes van de coworkingruimte, de hackatons en de incubator is al even overweldigend.
Gedeelde waarden
Het bijzondere verhaal van MolenGeek is ook Salesforce niet ontgaan. De CRM-leverancier hecht net als het Molenbeekse project veel belang aan waarden als motivatie, ondernemingszin en doorzettingsvermogen. Het initiatief biedt voor het bedrijf tegelijk een antwoord op de war for talent die hevig binnen de IT-sector woedt.
Workshops en cursussen door Salesforce
De samenwerking tussen MolenGeek en Salesforce uit zich op verschillende vlakken. Salesforce organiseert workshops en cursussen waarmee het de IT-vaardigheden van de MolenGeek-jongeren aanscherpt en hen kennis laat maken met de realiteit van de werkvloer. Beide partijen diepen hun samenwerking verder uit met gespecialiseerde opleidingstrajecten die de codeer- en IT-talenten klaarstomen voor een loopbaan binnen Salesforce zelf, bij klanten of partners. Als kers op de taart staat binnenkort een Winter Class op de agenda, waar meer dan twintig leerlingen het certificaat van Salesforce Admin ambiëren.
“De interesse is enorm”, verduidelijkt Ibrahim. “Onze jongeren identificeren zich maar al te graag met een innovatieve speler als Salesforce, die net als hen out-of-the box durft te denken.” Salesforce nodigde MolenGeek uit voor een keynote op zijn jaarlijkse basecamp in Louvain-La-Neuve. “We konden er onze projecten aan een ruim en geïnteresseerd publiek voorstellen. Dat resulteerde in een pak interessante contacten”, blikt Ibrahim terug.
MolenGeek en de toekomst
De trein van de Molenbeekse vzw dendert op topsnelheid verder. Op het programma staan onder meer een nieuwe vestiging in Schaarbeek en een project in Italië. Daarnaast legt Ibrahim in Marokko de fundamenten voor een lokale samenwerking. Laat het duidelijk zijn: het verhaal van MolenGeek overstijgt intussen de grenzen van de Brusselse gemeente waaraan de organisatie haar naam te danken heeft…