‘s Werelds meest exclusieve wijnen… via internet
Info: www.1855.com
De ambitie was, om het zacht uit te drukken, gedurfd: een on-lineshop voor wijn starten die de uitstraling heeft van de Hermès-luxeketen! “Met de naam Hermès verwijzen we naar twee zaken,” beklemtoont Emeric Sauty de Chalon, medestichter van 1855. “Enerzijds willen we het eerste topmerk worden in de wijndistributie, vergelijkbaar met wat het merk Hermès is voor mode. Anderzijds is het een knipoog naar de Griekse god van de handel. De referentie bevalt ons des te meer omdat Hermès over een paar gevleugelde sandaaltjes beschikte waarmee hij snel kon reizen. Wie zoals wij bezig is met levering en logistiek, is uiteraard gevoelig voor dergelijke kwaliteiten.”
Voor wijnfanaten met weinig tijd
Emeric Sauty de Chalon bouwde samen met zijn zakenpartner Thierry Maincent voort op een vaststelling: op het vlak van wijn bestaan er heel wat wereldmerken die liefhebbers meteen herkennen (zoals Margaux, Mouton-Rothschild of Yquem), maar die je in de grootwarenhuizen of bij de lokale wijnhandelaars niet vindt.
Het doelpubliek is duidelijk: het label 1855 (de naam refereert aan het jaar waarin de grote bordeauxwijnen werden geklasseerd) mikt al tien jaar op zakenlui met behoorlijk wat middelen maar weinig tijd. “De wereldwijde wijnmarkt wordt op 100 miljard euro geraamd: ons segment vertegenwoordigt één vijfde van die business, of 20 miljard euro, verdeeld over Europa (50 %), Azië (20 %), de Verenigde Staten (20 %) en de rest van de wereld (10 %).”
Hoewel die topconsumenten moeilijk te verleiden zijn, vormen ze een droompubliek. “Zodra ze overtuigd zijn, leggen ze een opvallende klantentrouw aan de dag. Ze doen zonder voorbehoud mee en tonen veel enthousiasme voor het economische model van 1855. Voor ons is dit een weldoordachte keuze. Wij weten namelijk dat de rest van de markt gemakkelijker te overtuigen is, maar ook even snel weer afhaakt: het zijn echte zappers.”
Een bevlieging van 75.000 euro
Om klanten aan te trekken, is geen offer te groot voor 1855. “Wij spiegelen ons aan de man met de gouden sleutels in de grote hotels: de man waaraan u alles kunt vragen, en die het in recordtijd voor u vindt.” Het volstaat een blik te werpen op enkele vervulde opdrachten van 1855 om de slagkracht van dit Franse bedrijf te kunnen inschatten.
Neem nu die Zwitserse advocaat die ergens tussen Lugano en Genève woont: deze grote wijnliefhebber wou de kelder van een gehuurde villa op Sicilië bij zijn aankomst gevuld zien met flessen van zijn keuze. De bestelling, voor 10.000 euro grand cru’s, werd probleemloos afgeleverd, hoewel de magistraat, die erg specifieke vragen had, er pas een maand vooraf werk van maakte.
1855, dat gevestigd is in een achttiende-eeuws gebouw in de buurt van de Parijse Opéra Garnier, heeft al voor hetere vuren gestaan, zoals de uitdaging van een Amerikaanse ondernemer uit Silicon Valley met een bestelling van meer dan 100.000 euro. Of die Tsjechische zakenman die de toetreding van zijn land tot de Europese Unie op zijn eigen manier vierde: honderd van de meest prestigieuze en speciale etiketreferenties voor een bestelling van 3000 flessen, te leveren binnen de drie weken. Een bevlieging van 75.000 euro.
Meer dan 15.000 referenties
Het bedrijf beschikt over de infrastructuur om aan dergelijke excentriciteiten te voldoen. Zelf onderhoudt 1855 geen stock. De onderneming werkt met een strak geplande goederenstroom en centraliseert de wijnen van de verschillende leveranciers in een logistiek platform van 1000 vierkante meter in de buurt van Parijs. 1855 biedt keuze uit meer dan 15.000 referenties bij 1500 leveranciers. Een databank bevat bijna 100.000 beoordelingen en meer dan een miljoen beoordelingsverslagen. Al die gegevens worden elke dag verwerkt door tientallen computers. De kern van de virtuele kelder bestaat uit de terroirs van bordeaux en champagne. Bordeaux is goed voor 7500 referenties, waaronder enkele mythes: Latour, Haut-Brion, Pétrus, Yquem, Mouton-Rothschild, met wel 100 verschillende jaartallen. De oudste millésime dateert van vóór de Franse Revolutie: een Lafite 1787. Het aanbod dekt ook andere Franse terroirs en zelfs cru’s van elders: Australië, Italië, Spanje, Nieuw-Zeeland enzovoort.
Een website voor kenners
Vandaag pakt 1855 uit met een omzet van 10 miljoen euro, maar de eerste jaren verliepen veeleer ambachtelijk. In 1995 startten de twee partners met wat kapitaal dat ze van hun respectieve vaders hadden geleend. De oprichting van 1855 vond plaats in een kamertje van negen vierkante meter, in een pand op Île Saint-Louis waar Camille Claudel nog had gewoond. Met hun koppigheid hebben de twee partners een model opgedrongen dat op papier scepsis wekt: heerst er immers geen enorme contradictie tussen een product als wijn, dat streek en bodem incarneert, en de veeleer zielloze internetpagina’s?
“De site richt zich tot kenners. Onze klanten vragen geen initiatie in wijn,” antwoordt Emeric Sauty de Chalon. “Ze weten zeer goed wat ze willen. Van ons verwachten ze dat we de gevraagde flessen vinden en keurig op tijd afleveren. Het soort wijn dat wij verkopen, wordt best zo weinig mogelijk gemanipuleerd. Dat is precies een van de redenen waarom wij met strak geplande goederenstromen werken. Het is aan ons om zo weinig mogelijk tijd te verliezen en alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om de flessen zonder ongelukken van de ene kelder naar de andere te verhuizen! Vergeet niet dat er geen degustaties bestaan voor al die uitzonderlijke wijnen. We moeten dus weten wat we doen.”
1855 laat niets aan het toeval over om zijn aanbod te perfectioneren en de uitdaging waar te maken een luxemerk te zijn. De leden krijgen toegang tot een dagelijks persoverzicht, opgesteld door een documentalist die speciaal voor die opdracht werd aangeworven. De informatie is compleet: voorspellingen aangaande de primeurs, de recentste Parker-degustaties, klimatologische effecten enzovoort. Het hoeft dus niet te verbazen dat de site dagelijks zo’n 10.000 bezoekers ontvangt. Het bedrijf heeft ook een software ontwikkeld waarmee de klanten hun kelder on line kunnen beheren. Wie geen kelder heeft, kan zijn schatten via 1855 laten bewaren in geklimatiseerde wijnpakhuizen in Bordeaux. Die service is het eerste jaar gratis.
Wie doet beter?
Michel Verlinden
Via de firma 1855 kunt u uw wijn laten bewaren in koele wijnpakhuizen in Bordeaux. Die service is het eerste jaar gratis.
Tien jaar na zijn oprichting is 1855, een distributeur van topwijnen, uitgegroeid tot dé wijnbibliotheek op internet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier