ROZE-WIT UNIVERSUM

Een vijltje voor 3 frank, een panty tegen 15 frank, een shetlandtrui voor 99 en een bruidsjurk voor minder dan 4000 frank… De Franse keten Tati heeft haar uithangbord opgehangen in de Brusselse Nieuwstraat.

Topman Fabien Ouaki (39 j.) zit sinds 1991 in de PDG-zetel van Tati, een “fenomeen” in de Franse distributie : georiënteerd op de classe ouvrière, maar mét snob appeal. Met zijn 17 winkels in Frankrijk en zijn aanwezigheid in 14 landen, realiseert de groep een jaarlijkse omzet van 9 miljard frank. Ouaki gaat er prat op wereldwijd 25 miljoen klanten te hebben. Gekleed in een zwart pak met witte streepjes en een das met gele bloemen, is hij de waardige opvolger van zijn vader Jules, die in 1948 in de levendige Barbès-wijk de allereerste zelfbedieningszaak voor textiel opende. De basisfilosofie : alles aanbieden tegen een zo laag mogelijke prijs. Jules Ouaki, die de naam Tati ‘uitvond’ door de twee lettergrepen van zijn moeders koosnaampje om te keren, zorgt voor een revolutie in de handel door de klanten toe te laten de koopwaar aan te raken en door de producten tot op het voetpad uit te stallen. Handeldrijven zit de Tunesisch-joodse familie in het bloed. Want reeds grootvader, die begin deze eeuw de Middellandse Zee overstak richting Montpellier, vestigde zich daar als handelaar.

Fabien Ouaki deed aan het einde van de jaren ’70 ervaring op in het universum van roze-wit vichy het alomtegenwoordige kleurmotief in de Tati-winkels als magazijnbediende, kassier en verkoper, vooraleer hij zich op vrijeradio-activiteiten stortte, erg tegen de zin van vader. Muziek houdt hem ook vandaag nog bezig : de (ex-)rockbassist neemt momenteel met een nieuw groepje, Chairman, zijn eerste CD op !

De PDG van Tati toont belangstelling voor het boeddhisme en is sterk geïnteresseerd in paardenrennen waarbij zijn jockeys een roze-wit jasje met blauwe mouwen en muts dragen. Tot in zijn manier van kleden spreidt hij non-conformisme tentoon.

Management, boekhouding en recht maakte hij zich pas op latere leeftijd eigen. Hij was het die Tati vanaf 1995 de internationale toer deed opgaan. Door daarbij de voorkeur te geven aan de vrij goedkope franchisingformule (zuiver of onder de vorm van een partnership zoals in Brussel), is hij erin geslaagd de familiale structuur van de onderneming te bewaren. Hij heeft nu een meerderheidsaandeel van 58 % in het bedrijf. Dankzij een aankooppolitiek gestoeld op massale bestellingen zonder tussenpersonen (en die de restanten noch de voorraadoverschotten van de merkfabrikanten versmaadt), contante betaling en een snelle voorraadrotatie, kan de keten er zich op beroemen de “laagste prijzen” aan te rekenen. Succes gegarandeerd ? Fabien Ouaki en zijn twee partners voor België, uitbaatster Estelle Skowronek en financier Jean-Pierre Ben Saad, mikken op een jaarlijkse omzet van 250 miljoen frank. “Als we dat kunnen halen, worden mogelijk nog andere winkels geopend. De loonlasten zijn echter erg zwaar om dragen,” merkt Ouaki op.

FABIEN OUAKI (TATI) Een fenomeen uit de Franse distributie, nu ook in België.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content