Roro, row your boat
De renovatie van het Zeewezendok opende nieuwe perspectieven voor ferrylijnen tussen Oostende en Groot-Brittannië. Ferryways gooide een fles champagne tegen zijn eigen boeg en zette koers naar Ipswich.
De goeie ouwe RMT-lijnen naar Dover en Ramsgate zijn al enkele jaren uitgegomd, maar reizigers kunnen vanuit Oostende nog altijd met de ferry het Kanaal over. Sinds februari 2000 vaart Ferryways twee keer per dag met twee gecharterde roro-schepen richting Ipswich. Intussen werd hun terminal al door de Schotten gescreend om als Europese aanmeerplaats te fungeren, maar dat project staat nog in de kinderschoenen.
Ferryways is eigendom van Werfinvest, het Antwerpse D&W Agencies en het Britse beheersbedrijf MAST. Het was geen makkelijke start, vertelt gedelegeerd bestuurder Jacques Dewilde. “De eerste drie tot vier maanden lagen de vrachtcijfers lager dan onze prognoses. We zagen dat enkele geïnteresseerde klanten de kat uit de boom keken om te zien of we het als beginnende rederij wel zouden volhouden.”
Dagelijks worden al ongeveer negentig auto’s, trucks en containers verscheept. Dewilde maakt zich sterk dat dat eind september tegen de 150 moet aanlopen. “Nu zijn onze schepen bij de avondafvaart al maximaal geladen. Er is alleen nog lege laadruimte bij de ochtendvaart en tijdens het weekend. Om echt commercieel te kunnen draaien, moeten we op weekbasis ongeveer 1350 eenheden kunnen transporteren.”
Er is dus wel degelijk nog een markt voor ferry’s in Oostende, en daar hebben de lokale faciliteiten veel mee te maken. “Ten eerste hebben we zowel in Oostende als in Ipswich onze eigen terminals. Ten tweede zijn beide havens nog niet oververzadigd, zoals pakweg Dover en Zeebrugge. Dat geeft ons heel wat flexibiliteit om onze afvaarttijden te bepalen. En met de nieuwe ringweg rond Oostende ligt onze terminal op twee minuten van de E40 terwijl de West Bank Roro Terminal in Ipswich direct aansluit op de A14-hoofdweg.”
Intussen maken de containers al zo’n 30% uit van het transport. En dat zou meer kunnen worden, ware het niet dat er geen direct treinspoor naar de kade ligt. “Momenteel komen de containers per spoor toe op één kilometer van onze terminal en die moeten dan over de weg naar hier worden gereden. De NMBS onderzoekt de mogelijkheid om een direct spoor te leggen, maar wil pas investeren als wij een rendabel containervolume kunnen garanderen. Alleen kunnen wij dat volume niet behandelen zonder spoorvolume.” Wil iemand alstublieft het anker ophalen?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier