Ronnie Leten (53): politieke en toeristische tips uit Zweden

Weinig bedrijven die in zo veel landen actief zijn als Atlas Copco. Sinds een jaar is de Limburger Ronnie Leten CEO van het Zweedse industriële concern, dat in het Antwerpse Wilrijk zijn belangrijkste fabriek voor compressoren heeft. Leten leeft en werkt in Stockholm, en heeft voor zijn vaderland zowel toeristische als politieke tips gesprokkeld.

Hoe is het jaar verlopen?

RONNIE LETEN (ATLAS COPCO). “Dat viel erg goed mee. Aanvankelijk waren er enkele frustraties door administratieve procedures die niet altijd even duidelijk waren. Maar ik moet mij maar aanpassen aan het land en niet omgekeerd. En nu vind ik dit een land waar ik permanent zou kunnen leven. Het zit in hun manier van leven, hoe ze met elkaar omgaan, de propere lucht. In België wordt altijd gesproken over de goede restaurants, maar ze moeten hier voor de geneugten des levens niet onderdoen. Ik raad iedereen aan hier enkele vakantieweken te spenderen.”

Atlas Copco werd fors afgeslankt

LETEN. “Tussen oktober 2008 en eind 2009 zijn 6000 mensen vertrokken. Je moet je als industrieel bedrijf snel kunnen aanpassen, zowel naar boven als naar beneden. Maar we zijn weer aan het stijgen. Er zijn toch al zowat 500 jobs bijgekomen en we zitten aan ongeveer 30.500 medewerkers. We investeren volop in markten die groeien, zoals Brazilië, Australië en China. Spijtig genoeg gaat het in Europa nog niet echt super.”

Werd u als Belg meteen aanvaard als baas?

LETEN. “Ik heb mij heel open opgesteld. Wat zeker heeft geholpen, is dat ik op de eindejaarsreceptie mijn speech heb opgebouwd uit anekdotes over de verschillen tussen Belgen en Zweden. Zo hebben we elkaar beter leren begrijpen. Wij Vlamingen zijn bijvoorbeeld directer. Als ik een opinie heb waarmee jij niet akkoord gaat, zal je dat ongetwijfeld meteen zeggen. Een Zweed zal eerst stilletjes op de achtergrond overleggen met de collega’s en probeert dan een consensus naar voren te brengen. Als nieuwkomer moet je eerst leren hoe dat mechanisme werkt.”

U hebt als CEO een veel grotere visibiliteit gekregen

LETEN. “Dat is voor mij de grootste verandering. Ik ben industrieel, dus in the picture staan doe ik liefst niet te veel. Maar sommige dingen, zoals dit gesprek (lacht), moet je doen om je firma te profileren.”

U reist bijzonder veel.

LETEN. “In mijn kantoor gebeurt er ook heel weinig. Maar meer reizen dan in mijn vorige job (Leten was voordien de baas van de divisie compressoren, goed voor 16.000 werknemers, nvdr) zou moeilijk zijn. We verkopen dan ook in 174 landen, terwijl er wereldwijd nog geen 200 zijn.”

De politieke ellende in België wordt u in Zweden bespaard?

LETEN. “Dat is een onderwerp waar ik in het buitenland liever niet over begin. Dat is niet iets om trots op te zijn. Het merk België erodeert. We missen opportuniteiten en dat gaat op welvaart en tewerkstelling wegen. Kijk, ons bedrijf is fitter en alerter dan voor de crisis. We hebben maatregelen genomen en hebben kunnen reageren. Dat is wat wij ook als land nodig hebben. Ook België moet fitter zijn. Ik ben op de wereldexpo geweest. Hoe men daar aan het merk Zweden bouwt, dat moeten wij in België ook kunnen.”

Een drukkere baan weegt ongetwijfeld op de vrije tijd.

LETEN. “Ja. Ik was een actieve fietser, nu een occasionele. We zitten natuurlijk in de grootste crisis van de jongste 50 jaar. Daar ben je continu mee bezig. Op familiaal vlak is dat gelukkig goed meegevallen. Ik doe die job ook niet alleen, maar met de steun van mijn vrouw.”

Is: CEO van Atlas Copco

Vrije tijd: fietsen, golfen

Be.L.

“Atlas Copco is fitter en alerter dan voor de crisis”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content