Ronduit revolutionair
Opel pakt uit met de Maxx, een spitstechnologische stadsmus die het verkeersprobleem in de steden moet oplossen.
Tijdens de vakbeurs Flanders Technology International (nog tot 21 april in Flanders Expo, Gent) is een merkwaardig prototype te zien van de bijna ideale stadsmus. Op de stand van Opel wordt namelijk de Maxx getoond, waarmee wij een proefrit konden maken. Het gaat om een ronduit revolutionair autoconcept, gekoppeld aan een mobiliteitsfilosofie die de oplossing moet brengen voor het nijpende verkeersprobleem in de grootsteden. Het is vrijwel zeker dat de Opel Maxx binnen afzienbare tijd in serie geproduceerd zal worden.
De Maxx wordt aangedreven door een benzinemotor van 973 cc met drie cilinders en 12 kleppen. Opel is de eerste Europese constructeur die een dergelijke krachtbron in serie produceert. De compacte en uitermate licht gebouwde motor maakt deel uit van de Ecotec-gamma en levert een maximum vermogen van 50 Din pk ; dit is 5 Din pk meer dan de klassieke 1,2 liter van de Corsa. De nieuwe motor zal overigens uiterlijk in het begin van 1977 ook in de Corsa aangeboden worden. Het indrukwekkende maximum koppel van 90 Nm wordt bereikt bij 2500 toeren. De Maxx haalt gezwind een topsnelheid van 151 km/u ; het gemiddeld verbruik bedraagt amper 3,9 liter bij een constante snelheid van 90 km/u.
De sequentiële gangwissel zal ongetwijfeld ook in andere Opel-modellen gemonteerd worden. Het betreft een elektronisch gestuurde vijfversnellingsbak, waarmee zowel automatisch als manueel schakelen mogelijk is. In de Opel Maxx ontbreekt het koppelingspedaal (zoals in de Saab 900 Sensonic en de Renault Twingo Easy) ; men verandert van versnelling zonder te ontkoppelen en zonder het gaspedaal te lossen, door het bedienen van een tuimelschakelaar. Die is binnen vingerbereik geplaatst op het instrumentenbord, zodat men niet eens het stuurwiel hoeft los te laten. Tijdens het rijden kan zelfs overgeschakeld worden van de manuele bediening naar de automatische versnellingsbak.
Dankzij de spitstechnologische vernieuwing die toegepast werd in motor en transmissie, mag de Opel Maxx een bijzonder soepel rijdende stadsmus genoemd worden. Even uitzonderlijk als die technische hoogstandjes is ook het gebruik van nieuwe materialen (onder meer geëxtrudeerd aluminium voor chassis en koetswerk), waardoor het totale gewicht beperkt blijft tot 650 kilo. Ondanks de minimale buitenafmetingen (lengte 2975 mm, breedte en hoogte 1775 mm) biedt het interieur plaats voor vier tot vijf personen. En ten slotte is dit handige autootje ook nog moduleerbaar : door het bovenste deel van het koetswerk af te nemen kan men de Maxx vlot omtoveren tot cabriolet of pick-up.
PATRICK OP DE BEECK
Opel Maxx Een handig autootje, boordevol spitstechnologische vernieuwing.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier