Rocken met Roos
Twee jaar geleden werd nog meewarig naar de opstart van het muziekstation TMF gekeken. En kijk, komend weekend speelt het een prominente rol op Rock Werchter. Een gesprek in de coulissen van het festival.
T he Music Factory had het zichzelf bij de start niet makkelijk gemaakt. Op het moment dat de kijkcijfers van MTV Europe – de vaste waarde in videoclipland – behoorlijk naar beneden gingen, kwam TMF met een Vlaamse tegenhanger op de proppen. Het is geen maat voor niets geweest: TMF bereikt vandaag meer kijkers dan MTV.
“Het was een risico, maar we hadden bij TMF Nederland gezien dat je met local content heel ver komt,” zegt marketing manager Joris Van Heukelom. “Zij pakten het heel commercieel aan, maar wij zagen meteen dat het in Vlaanderen anders lag. Ieder dorp heeft hier zijn muziekfestival, en in die wereld willen we doordringen. Als je er dan in slaagt om een combinatie van Radio Donna en Studio Brussel te brengen, dan kun je het van MTV halen.”
En dat lukte. The Music Factory bereikt vandaag 70% van de dertien- tot dertigjarigen, die minstens een uur per week kijken. De after school-tijd, tussen 16.00 en 20.00 uur, is de absolute piek met programma’s als La vie en Roos, Alter8 en Mathias Mailbox.
Voor de financiële kant schoot de technologie te hulp. TMF slaagde erin om de techniek zo goedkoop te maken dat het geheel rendabel werd. Alles wordt digitaal gemaakt, en daardoor is er geen gezeul met tapes, geen urenlange montage. Het ontbrak TMF echter aan één ding: rock credibility. Kijkers en investeerders kun je lokken, respect in het muziekwereldje moet je verdienen. Daar komen de zomerfestivals in het plaatje. TMF gaf het Gentse Soulwax een eigen programma, sponsort Marktrock, Pukkelpop en I Love Techno. Binnenkort beginnen de Flying Dewaele Brothers met Alter-8-fuiven. Maar vooral ging het dit jaar als mediapartner in zee met de moeder van alle festivals, Rock Werchter.
“Op Rock Werchter pakt TMF uit met een speciale promotiebus, die ingericht zal zijn met computerspelconsoles en onze nieuwe merchandising,” vertelt Van Heukelom. “Daarnaast organiseren we een Hotel Werchter-wedstrijd: tijdens het festival biedt TMF een luxeweekend aan voor vijf koppels, die in door ons gehuurde campingtenten mogen overnachten. Ten slotte zenden we de maandagavond na het festival De Schaal van Werchter uit. De band, het bier, de vervelende Hollanders, alles.” Haalt u de zonnebrandolie maar al boven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier