Richter compleet
Met acht nieuwe werken maakt het Gentse S.M.A.K. de eerste overzichtstentoonstelling van het werk van Gerhard Richter sinds 1976.
Joseph Beuys in het MuHKA, Gerhard Richter in het S.M.A.K.: het is Duitsland troef in de twee belangrijkste hedendaagsekunstmusea van Vlaanderen. De expo over Richter bundelt werk uit de belangrijkste periodes van zijn leven: van zijn nageschilderde krantenfoto’s tot zijn recentste expressieve verfexperimenten. Acht nieuwe doeken maakten last minute nog de reis naar Gent. Ook voor artistiek directeur Philippe Van Cauteren was dat een gelukkige verrassing.
Richters oeuvre is een ode aan zijn bekendste medium: de schilderkunst, al waagde hij zich ook aan sculpturen en beschilderde foto’s. In vijf decennia verlegde hij meermaals de grenzen van het medium. Hij introduceerde nieuwe benaderingen van beelden, maakte vervaagde fotorealistische composities, experimenteerde met grijze monochromen, kleurcodes en uitveegtechnieken. Ongrijpbaar is zijn stijl, tomeloos zijn zoektocht naar vernieuwing.
De expo maakt meteen duidelijk hoe Richter al zijn hele carrière aftast hoe beelden tot stand komen. Hij onderzoekt de relatie tussen de objectieve realiteit en subjectieve kunst. Hoe wantrouwig moet je staan tegenover beelden? Die sceptische houding is wellicht geworteld in de politieke context waarin hij opgroeide: van het nationaalsocialisme naar het fascisme en het naoorlogse communisme. De twijfel bleef een constante: Richter twijfelt in zijn kunst aan de dogma’s en de waarheden van de politiek, de religie en de kunst.
Anders dan de voorgaande overzichtstentoonstelling in Bonn legt die in Gent de brug naar het heden: de vitaliteit die van de jongste werken spat, is opmerkelijk voor een kunstenaar die op zijn 85ste nog lang niet is uitverteld. Deze kunstenaar verdient een expo met een open einde, in plaats van een definitief carrièreoverzicht.
Gerhard Richter, Over schilderen, tot 18 februari in het S.M.A.K. in Gent
Thijs Demeulemeester
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier