Revolutie bij de Drie
Van ‘revoluties’ houden ze niet zozeer bij BMW. De Duitse ingenieurs zien hun modellen liever ‘evolueren’. Jammer voor hen, maar daarin zijn ze deze keer toch niet helemaal geslaagd: de turbodieselversie van de nieuwe BMW 3 is wel degelijk revolutionair.
Het is alweer 23 jaar geleden dat de BMW 3-serie het levenslicht zag. In die tijdsspanne, en inmiddels enkele generaties verder (met nieuwe modellen in 1982 en 1990), groeide de BMW 3 uit tot een volwassen serie. Dat blijkt duidelijk uit het nieuwe BMW 3-sedanmodel, dat ruimer is dan zijn voorgangers, maar ook eleganter (de stijl van de 5-serie is goed herkenbaar) en veiliger.
In vergelijking met het vorige sedanmodel – de 3-serie wordt later aangevuld met een driedeurscoupé, een cabrio, een compact en een touringbreak – onderging BMW’s nieuwe 3 geen echte metamorfose. De wagen werd wel 40 millimeter langer, 40 millimeter breder en 35 millimeter hoger dan zijn voorganger. Dat is goed nieuws voor de passagiers. Grote personen kunnen – eindelijk – comfortabel op de achterbank plaatsnemen, ook al omdat de voorzetels iets hoger staan gemonteerd en de rugleuning van de voorste zitplaatsen werd uitgehold. Ook inzake veiligheid werd niets aan het toeval overgelaten: de 3-serie werd standaard uitgerust met maar liefst acht airbags, die volgens de aard van het ongeval en het aantal inzittenden in werking treden. Een primeur in de autowereld zijn de twee langwerpige airbags, die de voorste passagiers moeten beschermen tegen hoofd- en schouderletsels.
Niet alleen het koetswerk van de nieuwe BMW 3-serie sedan werd ruimer. Ook de wielbasis nam met 25 milimeter toe, waardoor de3-reeks even comfortabel rijdt als de BMW 5. De nieuwe 3-serie kan worden uitgerust met een viercilinder (1895 cc; 116 Din pk) en drie zescilinders in lijn (1991 cc, 150 Din pk; 2494 cc, 163 Din pk; 2793 cc, 193 Din pk). Het aanbod wordt afgerond met een schitterende turbodiesel (1951 cc, 136 Din pk) met vier kleppen per cilinder. Deze fluisterstille motor met directe injectie heeft een enorme elasticiteit in de drie hoogste verhoudingen, waardoor de wagen uiterst soepel rijdt, zeer knappe prestaties neerzet (een top van 207 kilometer per uur en van 0 naar 100 kilometer in amper 9,9 seconden) en zuinig met brandstof omspringt. Deze nieuwe turbodiesel is ongetwijfeld de beste en meest performante diesel die ooit door Steyr voor BMW werd gemaakt. Door deze motor zet de 3-reeks een nieuwe standaard in het segment van de dieselauto’s in de middenklasse.
Het prijskaartje van de nieuwe 3-serie lijkt op het eerste gezicht gepeperd: vanaf 945.000 frank tot 1.350.000 frank. Maar voor dat bedrag bent u dan ook zeker van sportief en veilig rijplezier.
PATRICK OP DE BEECK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier