RESTO BOUWSPECIALITEITEN. KILLROY WAS HERE

Graffitikunstenaars die hun kreativiteit op andermans eigendom willen botvieren, zullen moeten oppassen voor de Killroy-hond van bouwbedrijf Resto.

Een buldog, met rimpels en een dreigend gesloten bek. Rond de kop een geel-vlammende krans. “Hij ziet er agressief uit, maar hij moet ook afschrikken, ” lacht Luc Saey met het logo van zijn nieuwste produkt, Killroy.

Volgens de zaakvoerder van het bouwbedrijf bvba Resto Bouwspecialiteiten is Killroy het eerste anti-graffitiprodukt dat muren definitief tegen vandalen beschermt. Het milieuvriendelijke middel is bovendien kleurloos en biologisch afbreekbaar. Eens de laag aangebracht, volstaat een eenvoudige poetsbeurt door de partikulier om graffiti te verwijderen.

Als enige in Europa waarborgt Resto een volledige verdwijning van de graffito. Indien niet, komt een onderhoudsploeg de vlek gratis weghalen. Bij opdrachten voor overheid of bedrijven wordt een onderhoudskontrakt opgesteld. Binnen het etmaal wordt de graffito uitgewist op basis van een jaarlijks forfaitair bedrag.

Deze week wordt de Gentse Blandijnberg aangepakt. Dertig jaar lang werd het gebouw van de UG bespoten ; alle mogelijke middelen werden ingezet. Killroy zorgt voor de grote schoonmaak. De Blandijnberg is meteen de officiële start voor een grootschalige commercializering van het produkt. Twee jaar lang werd proefgedraaid, goed voor een investering van tien miljoen frank. De Vooruit in Gent, het Vlaamse Parlement in Brussel of het postmoderne postgebouw in Roeselare kregen een gratis beschermlaag. Met sukses.

Resto heeft met Killroy grootse plannen. “De markt is gigantisch, ” droomt Luc Saey. Het orderboekje voor 1995 geeft 30.000 m2 beschermde gevels. Vanaf 1997 wil het bedrijf jaarlijks honderdduizend vierkante meter gevels beschermen, wat neerkomt op een omzet van ongeveer honderd miljoen frank. Een serieuze sprong voor de bvba van de familie Saey, die vorig jaar 80 miljoen realizeerde met een tiental werknemers.

Resto werd in 1989 opgericht en verhandelde, vòòr de komst van Killroy, voornamelijk gespecializeerde bouwmaterialen. Intussen is Killroy gepatenteerd en zijn in Europa de eerste commerciële kontakten gelegd. Met het Amsterdamse gemeentebestuur werden al afspraken gemaakt. Amsterdam is, samen met Berlijn en Parijs de meest graffiti-rijke stad van Europa. In de Franse hoofdstad besteedt de overheid jaarlijks 300 miljoen aan de verwijdering van graffiti.

LUC SAEY (RESTO BOUWSPECIALITEITEN) Dit jaar nog wordt 30.000 vierkante meter gevel immuun gemaakt voor graffiti-aanvallen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content