Restaurantketen EXKi groeit weer en wil uitbreiden

EXKi-CEO Xavier Royaux. © BELGA PHOTO ERIC LALMAND

Na enkele moeilijke jaren in de nasleep van de coronapandemie, kan restaurantketen EXKi weer aan groei denken. Er moeten onder meer extra vestigingen komen in Vlaanderen. Dat is dinsdag gezegd bij de voorstelling van een vernieuwd logo en winkelconcept van de gezondevoedingketen.

EXKi heeft enkele verliesjaren achter de rug na de coronacrisis, maar zou dit jaar weer financieel in evenwicht moeten zijn, zei de nieuwe CEO, Xavier Royaux, dinsdag. Voor exacte cijfers is het wachten tot het boekjaar rond is, maar de omzet gaat in stijgende lijn. In november bedroeg de omzet van de laatste twaalf maanden 127 miljoen euro, een verbetering tegenover de voorgaande periode.

Waar de voorbije jaren in het teken stonden van herstel, gaat de blik nu naar “groei en uitbreiding”. Daarvoor was er begin dit jaar al een kapitaalverhoging van 15 miljoen euro. En volgende week wordt het 34e EXKi-restaurant in België geopend, in de Eurostar-terminal in het treinstation Brussel-Zuid. 

De keten werkt aan een uitbreidingsplan. De details ervan zullen begin 2026 bekendgemaakt worden. Maar het is wel al duidelijk dat Vlaanderen “een belangrijk strategisch aandachtspunt” is. EXKi is er nu alleen aanwezig in Antwerpen en op Brussels Airport. Voor de uitbreiding in Vlaanderen zal de keten mogelijk een beroep doen op een ‘master franchisenemer’ die meerdere vestigingen opent, een samenwerkingsmodel dat er ook in Wallonië is. Daarnaast wil EXKi ook groeien in Frankrijk. 

Nieuw concept

De ambities gaan gepaard met een nieuwe visuele identiteit – een vernieuwd logo en een gemoderniseerde versie van de wortel – en een aangepast restaurantconcept. Zo worden sandwiches vaker ter plaatse bereid voor de klant, in plaats van voorverpakt in de verkoop gezet. 

De eerste EXKi met het vernieuwde concept is die aan de Beurs in Brussel. Die gaat woensdag open. De rest volgt in de loop van volgend jaar. 

Het nieuwe concept beantwoordt aan de verwachtingen van de hedendaagse stedelijke consument, klinkt het nog. “We zijn actief op twee markttypes: de stadscentra en ‘travel retail’ (vestigingen in grote vervoersknooppunten, red.), waar we steeds meer succesvol zijn”, aldus CEO Royaux. “De consumptie is door corona sterk veranderd en ik denk niet dat de mensen hun oude gewoontes opnieuw zullen opnemen. Maar in de stadscentra zijn er veel mensen die niet kunnen telewerken, veel actieve mensen, veel studenten en mensen die gaan winkelen. Al die klanten blijven welkom bij ons.”

EXKi viert begin 2026 zijn 25e verjaardag. De keten is aanwezig in vijf Europese landen, met in totaal zeventig restaurants.

Lees ook: Restaurantketen EXKi haalt 15 miljoen euro op en neemt afscheid van oprichter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise