REMARKABLE. MERK-WAARDIG

Toen de marketingdirekteur van du Pont in het vliegtuig zat om een vergadering over de naam van een nieuw produkt te gaan voorzitten, noteerde hij iets in zijn agenda. Het was 10 uur vliegen van New York (NY) naar London (LON). Nylon was geboren.

Eén van de anekdotes die Thierry Cattoir, oprichter van het Gentse bedrijf Remarkable, weet op te diepen. Remarkable houdt zich bezig met het bedenken van handels- en merknamen voor andere bedrijven. In tegenstelling tot wat de anekdote doet vermoeden, is het bedenken van een merknaam niet iets wat zomaar tussendoor gebeurt. “Het wordt steeds moeilijker om goede handels- of merknamen te bedenken, ” waarschuwt Cattoir. Niet alleen wordt de lijst met beschermde namen steeds langer. Bovendien moet zo’n naam ook krachtig zijn, niet te lang en mag hij in andere talen geen negatieve bijklank hebben.

Thierry Cattoir verliet de chemiereus du Pont en startte met zijn bedrijf goed vijf jaar geleden. Intussen hebben 5 vaste medewerkers hun plaats gevonden. Ook nu nog is Remarkable het enige bureau in België dat kontinu merknamen maakt. “De idee van een kombinatie marketing-taal-merkenrecht maakt ons nog altijd vrij uniek. ” Het vinden van een merknaam is een voortdurende mengeling van kreativiteit en merkenrecht. Voor een merknaam, alles inbegrepen, moet een bedrijf zowat 300.000 tot 500.000 frank neertellen. Het gaat dan ook voornamelijk om bedrijven die hun produkt op een Europese markt willen verkopen. Toch vindt Remarkable zijn klanten vooral in de Benelux en in mindere mate in Frankrijk. De voedingsgroep Unilever is momenteel de hoofdklant.

Op verzoek van enkele grote klanten heeft Remarkable ook de stap gezet om met een eigen merkenbureau te beginnen. Cattoir verduidelijkt : “Je hebt in de wereld tot op heden een aantal vrij klassieke merkenkabinetten die nogal ambtelijk zijn ingesteld. Wij hebben nu zelf een nieuw en modern depot-bureau opgezet. Modern omdat we zicht hebben op de markt en weten wat er op de markt te krijgen is. “

Remarkable geeft ook al meer dan 3 jaar een eigen newsletter uit waarin, voor marketingmensen, dieper wordt ingegaan op de problematiek van het merkenrecht. Om het eerste lustrum te vieren, brengt men binnenkort ook een klein boekje uit waarin het abc van de merkenproblematiek uit de doeken wordt gedaan.

De toekomst ziet er voor Remarkable rooskleurig uit. De laatste 3 jaar steeg de omzet met minstens 50 % per jaar. Dit jaar behoort een verdubbeling tot de mogelijkheden. Konkrete cijfers wil Cattoir niet geven : “Je mag je hier niet op blindstaren. Vijf jaar geleden bestond het beroep hier niet. Er was zeker een gat in de markt, maar wij moesten nog op zoek naar een markt in het gat. “

THIERRY CATTOIR (REMARKABLE) Vindt zijn klanten vooral in de Benelux

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content