Reisgids van het studentenleven

De Stadsgids voor Studenten van Guido nv is een begrip in de Belgische studentenwereld. Het bedrijf mikt nu op buitenlandse beurzen.

De rest van de omzet, die om en bij de 1,85 miljoen euro (75 miljoen frank) bedraagt, wordt verdeeld over de drie andere activiteiten van Guido. Campus Magazine verschijnt zes keer per jaar en is een gratis blad met een oplage van 20.000 exemplaren. Ook internet is niet meer weg te denken uit het leven van de modale student, dus lanceerde het bedrijf Guido Online Magazine. Een laatste pijler is een affichagenetwerk: 750 borden in België, op plekken waar veel studenten komen. Binnen de groep, die vijf aandeelhouders heeft, zijn er een twintigtal werknemers actief.

Guido nv, een combinatie van het voormalige Guido bvba, Cindero bvba en Improve, opereert vanuit Gent en is een eigen idee. Verheye: “Ik heb altijd het gevoel gehad dat er een informatiebron moest worden gecreëerd voor de hogeschool- en universiteitsstudenten. Ik heb me een beetje aan de reisgidsen gespiegeld.”

Think local, act national is een belangrijk motto voor het bedrijf. Doordat het zich met lokale initiatieven op de nationale studentenmarkt richt, blijft Guido de concurrentie voor. Verheye: “We komen met Guido de kleine concurrentie nauwelijks tegen, zoals bijvoorbeeld Vademecum in Leuven. Een klant zal dus eerder bij ons komen aankloppen omdat wij nationaal tewerkgaan.” En hij wil nog een stap werder zetten. “Ik denk dat we in Wallonië nog een beetje kunnen groeien, maar de Belgische markt is nagenoeg gesatureerd. We willen ons nu op Noord-Frankrijk en Nederland richten, vooral via internet. Wat de financiële kant betreft, moeten we ons geen zorgen maken: we zijn al elf jaar onafhankelijk en hebben nog steeds de vennoten van het eerste uur. Er is dus geen extern kapitaal nodig.”

Ken Houben

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content