Reis rond de wereld

Parfumeurs hebben een fijne neus. En dat niet alleen voor geuren, maar ook voor mooie en unieke oorden. Kaarten of wegwijzers leiden bij zo’n tocht nergens toe. De weg van het parfum staat in geen atlas. Volg gewoon uw neus…

TEKST : SUZANNE LAMBERTS

De trein, en dat is in dit geval de Thalys, trekt richting Parijs. Aan boord een jonge universitair, iemand die van het stadsleven houdt, lenig over het perron beweegt en een heerlijke mengeling van geuren achter zich laat. La Gare du Nord ruikt naar citrusvruchten, naar scherpe kruiden en zoete aroma’s, naar sandelhout verfijnd met een vleugje vanille. Lanvin L’Homme is een frisse wind door het dagelijkse leven.

Wat verderop trekt iemand de wijde wereld in. Met lichte rugzak en soepele sportschoenen, baskets zeg maar. De man van Tommy Hilfiger ruikt naar zijn favoriete landschap. Hij stapt gezwind door de kleurrijke rozentuinen van Texas, geniet zienderogen van de blauwe sparrenbossen en in de woestijn van Arizona trekt de pure en vochtige geur van de cactusbloem hem aan. Van de Verenigde Staten, trekken we weer naar de Middellandse Zee. Want met Silver Light van Escada zweef je werkelijk over de golven. Met een geur van verse munt in de zeilen, en een bries die ruikt naar viooltjes, lavendel en vanille. Af en toe steekt een sterke golf op : patchouli, volledig volgens de mode. Het is alsof je de zee met je meedraagt.

De reis rond de wereld is nog niet afgelopen. We overstijgen het westen, zweven op het vliegend tapijt richting Jaïpur Homme van Boucheron. De bestemming is duidelijk : Radjasthan, in het hart van het India van de Maharadja’s. Een koninklijke vloeistof, en een flacon dat de prestigieuze lijnen van een Rolls vertoont. Dit is pure weelde. Maar het kan ook met minder. Wie weinig belang hecht aan de verpakking, kan opteren voor de kristallen navulling. Een goede, maar eigenlijk ook zondige oplossing. De zwoele oriëntaalse geur van dit parfum is een hoogtepunt in deze reis naar aromatische oorden.

Zwerven we verder, dan vindt u XXL van Daniel Hechter. XXL, dat is voor mannen die graag op grote maat leven. Een erg warme geur, of beter gezegd een hartstochtelijke odeur, een parfum dat naar overwinning ruikt. En dat doet ook Sergio Tacchini Uomo. Naar sportieve overwinningen dan, van op het veld van Roland Garros tot dat van St.-Andrews. Supporters dragen dezelfde geur, een wolkje ‘pomodoro’ stijgt op.

Van het vliegend tapijt is de stap naar dromenland niet ver. Met Dreamer van Versace. Deze fantasiereis is uitsluitend voor mentale reizigers bestemd. In een roes van tabaksbloemen en pure amber dwaalt de dromer door het leven. En hij belandt heel zacht weer op de wereld. Want het zand Dune Pour Homme van Christian Dior ligt op een wit verlaten strand waar enkel verliefden elkaar ontmoeten, waar de horizon oneindig lijkt en een fris briesje de palmbomen doen fluisteren van plezier.

De welriekende viooltjes, het al even zoete likeurtje, de befaamde ham en kaas : het zijn maar enkele redenen waarom een bezoek aan Parma sowieso de moeite waard is. De elite onder ons kan er terecht voor het allerbeste en allerhoogste : de Kiton Men. Want niet alleen de Italiaanse herenmode behoort tot de top, dat ruikt u zo. Internet-surfers kunnen hun neus tevreden stellen met de Green Generation van Pino Sylvestre. En kijkt u naar de verpakking. Woelige aantekeningen, en een milieubewust omhulsel in gerecycleerd karton… Green generation, voor de groenen dus. We trekken verder naar Deauville voor onze afspraak met Lalique pour Homme, een edele leeuwenkop die blaakt van stoere elegantie. In de elitaire flacon zit een heerlijke geur opgesloten. De leeuw en de natuur. Ook verkrijgbaar in ‘democratische’ versie.

Aristocratische geuren

reizen in eerste klas. En welk paleis draagt de grandeur van een eeuw nog meer uit dan dat van Versailles ? Dus dat is de eerste halte, met Salvador Dali in het gareel. Want zijn passie voor al wat groots was, heeft tot de geboorte van een weelderig parfum geleid. Le Roy Soleil is hoe kan het anders een gulzig en vol parfum, exotisch en aanstekelijk. Het flesje is geïnspireerd op een aquarel dat de meester in de jaren ’40 tot leven riep.

En van Versailles vliegen we vliegensvlug wat zegt u van een Concorde naar een van de sjiekste straten van Manhattan. We landen op een wolkenkrabber ; 5th Avenue van Elizabeth Arden. De geur in deze architecturale flacon verenigt amber en kruiden, kunst en gevoel. Amerika heeft een vaste stek in deze tocht doorheen de geurlandschappen.

En dan is er Italië, waar Envy van Gucci pronkerig aan de top staat. De Gucci-mania is een nieuw fenomeen, dat meer nog dan de Verenigde Staten, de wereld verovert. Hoe dat komt ? De innemende geur van Envy is werkelijk om jaloers op te worden. De iris de diva van de fijne neus speelt de hoofdrol in deze bloemerig-groene geur en weet meteen de jonge generatie voor zich te winnen. Waarmee het merk een radicale ommezwaai maakt en zich gelukkig prijst. Het embleem van deze nieuwe aanpak wordt sierlijk weergegeven in het flesje, een ranke zuil. Maar we moeten verder. Naar het land van de groene thee, oftewel Eau Parfumée Extrême van Bulgari, meester in de juweelkunst. De geur is diep, nog dieper dan zijn vroeger parfum. Chopard, nog zo’n meester in juwelen en horloges, schiep Wish en stopte de kunstzinnige geur van ostmanthus, patchouli en zwarte viooltjes in een diamanten flacon.

Men kan ook een impressionistische wandeling door hemelse tuinen maken. Dit verhaal is zo integer als een mooie liefdesgeschiedenis. Zacht, teder, spontaan en natuurlijk, zo ruikt Claire de Nilang, het derde welriekende water van de bekende cristallier Lalique. Met de ronde fruitige geur van gekonfijte kumquat, de overvloedige en welkome aanwezigheid van fresia en hibiscus. Geen indringende geur, integendeel. Deze waardevolle vloeistof doet erg vertrouwelijk aan, maar is exclusiever dan het liefdesavontuur van Jacques en Arnaud Ventilo. Want net zoals in hun mode verenigt hun eerste parfum, Ventilo by Ventilo, de natuur met het exotisme : fruitig maar niet te zoet, duidelijk aanwezig maar subtiel. Ook Gloria Vanderbilt wil met haar creaties naar onontdekte oorden. Een honey moon naar een verre planeet. De geur van de liefde en van de roos : Mélodie. En waar liefde en melodie samengaan, is het harmonieus leven…

Maar wie bent u, Tocadilly ? Een duistere macht ? Een geliefde vreemde ? Een jongleur die alles en iedereen bespeelt ? Het vrolijke water zit in de bekende flacon en is een absolute must voor vrouwen die blijgeestig en gezwind over het Web van de geuren surfen. Tocadilly van Rochas, een samenbundeling van onbeschaamde tonen die gemoedelijk kletsen met het verrassende tegenpolen. Folie Douce van Grés is de ideale partner. Doet alles wat lelijk, droevig, wansmakelijk, triest en boosaardig is voorgoed verdwijnen. In het voetspoor van deze vlaag optimisme treedt ook Fou d’Elle van Ted Lapidus. Deze veelkleurige uitbarsting van fruit en bloemen, van fluwelen tederheid en schaamteloze sensualiteit is de wereld op zijn kop. Het toppunt van guitigheid. Jesus del Pozo gaat verder. Ook hij bezingt het leven met een lied van perzik, jasmijnwater, lotus en praline. Een aanstekelijk ritme, zeker het refrein dat Halloween heet. Jesus Del Pozo is een tovenaar die zomaar een bloementuin kan doen verschijnen. En voor een tovenaar is de flacon misschien net iets te braaf…

Dit keer houden we het bij een wandeling door geurende velden en we verkiezen geuren die makkelijk en vlot dragen. Zoals ook sommige truien dat doen. En dan komt de naam Sonia Rykiel gelijk opdagen. Haar kleding is comfortabel, maar ook haar parfum is een aangenaam weefsel van fruitige geuren verstrengeld met kamperfoelieblaadjes en gewikkeld in een vleugje zoete honing en afgewerkt met een snuifje sensuele houtsgeur. Maar dan wordt het warm, en moeten de truien uit. De ritssluiting, fetisjsymbool van Claude Montana, helpt je daarmee. Langzaam komt de huid tevoorschijn en sta je oog in oog met de verleidelijke Just Me. Een oriëntaalse schoonheid, of toch ook weer niet. Want het bloemenboeket is net zo duidelijk aanwezig. Vrolijk en krachtig als een wervelwind is Popy Moreni, gegoten in een kleurrijk flesje. Hier hangt de herinnering in de lucht : de kindertijd, de bloesem, de bepoederde huid. Madeleine Vionnet, dat is als sinds 1912 de grote dame van de couture. Alle jonge en minder jonge ontwerpers tonen nog altijd een grenzeloze achting voor haar. Met als ultiem eerbetoon, dit erg vrouwelijk parfum, gekleed in een strak pakje dat als een sexy jurk rond het flesje zit.

Courrèges, de stilist die in de jaren ’60 de vrouwen in een astronautenpak stopte, heeft altijd mijlen voorsprong. Met 2020 buitelen we, samen met hem, vrolijk het derde millennium in. De toekomst is besprenkeld met amandelbloemen. En dat is geruststellend. Kenzo haalt Le Tigre uit de kooi, naar aanleiding van de tijger uit de Chinese dierenriem, het teken van 1998. En in de sporen van dit losgelaten roofdier ruik je het wilde water, de sensuele stromen, het hoge groene gras en de vruchtbare savanne. Escada Collection kiest voor een andere aanpak. Verfijnde elegantie, een benijdenswaardige symbiose van vorm en inhoud. De flacon bestaat uit meesterlijk kantwerk, de haute couture waardig. En vanbinnen heerst de geur van gekruid vanille en amber. Lolita Lempicka vertelt een sprookje naar het beeld van Alice in Wonderland. Ook hier amandelsmaak, viooltjes en irissen, verwerkt in de ronde vorm van een verleidelijke appel.

De behoefte aan gezonde lichaamsbeweging brengt ons naar Polo Sport Woman van Ralph Lauren. Aan de startblokken van deze sprint ruikt het naar citrus en meloen. Wat verderop domineert de geur van klaprozen, waterlelies en gember, en aan de eindstreep is de esdoorn de overwinnaar. Gabriela Sabatini slaat de bal op meerdere velden heel juist. Bolero, zo heet de nieuwste en adembenemende overwinning van deze Argentijnse ster. Bolero is soepel, energiek, danst en beweegt, staat nooit stil. Dat doet ook Hugo Boss niet, en door deze naam aan een vrouwenparfum te geven, zet hij zelfs een gewaagde stap. Alhoewel, hij kiest voor veilig, voor Hugo Woman. Een aangename geur van groene appel, papajabloem, meloen en diepblauw water. En van het water gaat onze aandacht naar dat andere wonder der natuur : de hemel. Cielo, dat is de lucht van de hemel. Veel aardser is Terra, en voor een duik in de oceaan moet je Mare ruiken. Alle drie van Byblos. Alle drie zalig voor een vleugje vakantie, elke dag.

Black and White, dat is in het land van pure malt heel wat meer dan een uitstekend merk. Het is het symbool van twee tegengestelden, verpakt in één voortreffelijk geheel. Versace koos voor dezelfde aanpak. Voor hem overvloedig gekruid, voor haar een zacht evenwicht van witte bloemblaadjes. Black Jeans Man en White Jeans Woman, in de reeks merkwaardige miniflesjes. De frisheid van bloemen, zegt zij. Kruidige frisheid, antwoordt hij. Het gaat over Face à face van Façonnable. In het mannen-en vrouwenparfum speelt amber een hoofdrol, en beiden zitten in dezelfde doorzichtige flacon.

De mannengeuren koppelen frisheid aan kracht.

Flesjes voor vrouwen : al even verscheiden als de geuren zelf.

Met zijn tweeën op de vlucht.

Deze kristallen leeuw, die een uitzonderlijk flacon siert, komt zo uit de mythische verhalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content