Recuperatiebier voor sporters
Een sportdrank die ook nog eens wegdrinkt als een fris biertje? Laurens D’Hoore ontwikkelde Thrive, dat amper een jaar na de lancering zelfs zijn stoutste verwachtingen heeft overtroffen.
Thrive ontstond vanuit een persoonlijk gemis. Samen met enkele vrienden trainde D’Hoore, die werkte als manager bij een investeringsfonds, voor de triatlon van Frankfurt. “Na een zware training moet je je energie aanvullen en je spieren laten herstellen; je lichaam snakt dan naar voedingsstoffen. Je hebt eigenlijk zin in een lekkere pint, terwijl het verstandiger is alcohol te vermijden en een recuperatiedrank te drinken. Op café is het enige redelijke alternatief een chocomelk, maar die bevat dan weer veel suikers en vetten.”
Daarom wilde D’Hoore de twee combineren, een echte recuperatiedrank voor sporters, maar tegelijkertijd een lekker alcoholvrij bier. Hij kwam terecht bij het Bier Innovatiecentrum van de KU Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB). Zij gingen mee de uitdaging aan: een functioneel en lekker alcoholvrij bier creëren. Cruciaal was de zoektocht naar eiwitten met het juiste aminozurenprofiel, de proteïnen die zorgen voor het herstel van de spieren na het sporten. Na een jaar onderzoek en ontwikkeling werd de juiste balans gevonden, met de juiste smaak en recovery-functionaliteit. Het bier waar D’Hoore van droomde werd een IPA (India Pale Ale), licht gehopt maar niet te bitter, en geschikt als recuperatiedrank. Het bier wordt verkocht in blikjes en flesjes van 33 cl.
Geen enkel ander alcoholvrij bier bevat zoveel proteïnen, en al zeker niet van deze kwaliteit
Vuelta
“We merken dat diëtisten en topsporters het heel belangrijk vinden dat we de juiste proteïnen hebben toegevoegd. Dat maakt ons uniek, geen enkel ander alcoholvrij bier bevat zoveel proteïnen, en al zeker niet van deze kwaliteit”, vertelt D’Hoore. Zijn bier werd afgelopen zomer door een ploegarts van het wielerteam Lotto Soudal meegenomen naar de Vuelta, waar het aan enkele renners werd aangeboden als alternatief voor de met water aangelengde poeders die traditioneel dienstdoen als recuperatiedrank. Thrive viel erg in de smaak bij de renners, waarna sportdiëtist Gino Devriendt van Lotto Soudal het definitief opnam in het dieet van de renners.
“Die validatie door sportartsen en -diëtisten is natuurlijk prachtig”, zegt D’Hoore. Ook andere topsportteams tonen interesse. Omdat enkele renners van Lotto Soudal, zoals Victor Campenaerts, zich ook aandienden als ambassadeur, heeft Thrive in korte tijd een mooie zichtbaarheid gekregen in de media. Dat Thrive niet zou opvallen in het overaanbod aan sportdranken, daar was Laurens D’Hoore nooit bang voor. “Er zijn inderdaad veel sportdranken, maar onze combinatie van echte recuperatiedrank en lekker bier is uniek. Daardoor kan je dit ook gezellig drinken in de sportclub of op een terrasje na een mooie rit met de fiets. Dat doe je niet met een traditionele recuperatiedrank.”
De afgelopen maanden nam Thrive daardoor een hoge vlucht. Thomas Deryckere kwam over van AB InBev om de sales op zich te nemen, en sinds januari zijn er in België ook twee vertegenwoordigers aan de slag voor Thrive. Daardoor is het aantal verkooppunten toegenomen van honderd begin januari tot meer dan driehonderd. De focus ligt op sportlocaties, zoals sportwinkels en sportclubs, maar ook wielercafés. Intussen is Thrive ook gelanceerd in Nederland en zijn ook daar de eerste vertegenwoordigers aan de slag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier