Rasechte Amerikaan
De Chevrolet Lumina is een ruime berline die Amerikaans comfort koppelt aan een bijna Europees rijgedrag. Samengevat : kwaliteit, stijl en luxe.
Tijdens de autosalon van Brussel in januari werd de nieuwe Chevrolet Lumina gelanceerd, maar in Amerika was dat al een jaar eerder gebeurd : tijdens de Detroit Motor Show in januari 1994. Nauwelijks zes maanden daarna waren er in de VS al 100.000 exemplaren verkocht.
Bij de ontwikkeling van deze discreet uitziende berline volgde men totaal nieuwe regels. Zo werden de medewerkers aan de lopende productieband van bij het begin betrokken bij de technische lay-out van de Lumina, terwijl men ook de mening ging vragen van 2000 potentiële klanten : die spraken een woordje mee inzake de veiligheid, het comfort, de styling en de gebruiksvriendelijkheid. Dit alles had tot gevolg dat er 120 wijzigingen werden doorgevoerd alvorens men de eerste Lumina produceerde.
Toch hebben wij een niet gering schoonheidsfoutje ontdekt, met name het oubollige scharniermechanisme van de (ruime) koffer. Europese constructeurs gebruiken een systeem dat zeer weinig plaats inneemt en op de uiterste randen van de koffer gemonteerd is ; bij de Lumina gaat het om twee massieve armen die vrij ver van de rand af staan. Houdt men daarmee geen rekening bij het laden, dan gaat het kofferdeksel niet meer dicht omdat de draagarmen klem komen te zitten op de bagage die daardoor zelfs beschadigd kan worden.
Kenmerkend voor de nieuwe Lumina Sedan is de modern gestileerde carrosserie, die een gunstige stroomlijn (Cx 0,33) combineert met een heel eigen gezicht. Deze rasechte Amerikaan biedt het neusje van de zalm inzake comfort ; de uitrusting is dan ook meer dan compleet. Zo beschikt de Lumina van huis uit over airconditioning, elektrische bediening van de zijruiten en de buitenspiegels, in de hoogte verstelbaar stuurwiel, dikke interieurbekleding van fluweel (leder in optie), centrale deurvergrendeling met het zogeheten Pass Key antidiefstalsysteem en een uitstekende radio-cassettespeler met veilige en gebruiksvriendelijke grote bedieningsknoppen. Voor de veiligheid zijn er twee grote airbags. Onze testwagen was uitgerust met cruise control (in optie voor 11.000 frank) : een aanrader voor ontspannen rijden op de autowegen.
De Lumina vertoont een bijna “Europees” rijgedrag, dankzij de vrij stevig aanvoelende ophanging. Het servomechanisme van de besturing wordt zeer precies gedoseerd, zodat de wagen ook bij topsnelheid nauwkeurig bestuurbaar blijft. Kortom, de Chevrolet Lumina is een ideale berline voor mensen die lange afstanden willen afleggen op een ontspannen en zeer comfortabele manier.
PATRICK OP DE BEECK
Chevrolet Lumina De vormgeving combineert een gunstige stroomlijn met een heel eigen gezicht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier