Range anxiety bedwongen
We weten al lang dat auto’s rijdende computers zijn, en dat een motor zich vandaag laat bevelen door eentjes en nulletjes. En dat ook veel andere systemen elektronisch worden aangestuurd. Maar nooit eerder hebben we de digitalisering aan boord op zo een doordringende manier ervaren als tijdens onze rit met de Tesla S. U weet wel, die sierlijke, sportieve, luxueuze en rijkelijk uitgeruste elektrische auto voor bedrijfsleiders die groen denken en fiscaal voordelige wielen (120 procent aftrekbaar) willen. Zowat alles, van muziek tot klimaatregeling of afstelling van de auto laat zich regelen op een reusachtig aanraakscherm (17 inch), centraal in de boordplank. Een 3G-kaart, geïnstalleerd op kosten van de constructeur, zorgt voor internettoegang. Om naar internetradio te luisteren, mail op te vragen of te surfen. Of de auto up te datenzodra Tesla voor het een of andere systeem nieuwe software klaar heeft, of op basis van feedback van klanten een nieuwe functie heeft ontwikkeld en die in de auto wil stoppen. Inderdaad: zoals u een software-update op uw iPhone of iPad installeert.
Ook het elektrische aspect is op zijn minst gezegd bijzonder. De Tesla S heeft in de versie 85 kWh een officiële autonomie van 502 kilometer, die uiteraard afhankelijk van het rijgedrag in de praktijk neerkomt op zowat 350 kilometer. Een afstand die al doet denken aan auto’s met verbrandingsmotor. Of hoe Tesla een einde maakt aan de beruchte range anxiety: met een reële autonomie van 110 à 130 kilometer, zoals in klassieke elektrische auto’s als de Nissan Leaf of Renault Zoë durven we niet buiten te komen omdat we bang zijn niet meer thuis te raken.
De riante autonomie van de Tesla S impliceert uiteraard flink wat batterijen. Hoewel Tesla voor chassis, koetswerk en uitrusting zo licht mogelijke materialen gebruikt, weegt de S om en bij 2000 kilo, behoorlijk zwaar dus. Toch gaat dat niet ten koste van het rijgevoel. De Tesla S is heel handzaam, blijft in snelle, scherpe bochten strak op het wegdek liggen en voelt vooral nooit aan als een ‘zware auto’. Temeer omdat de acceleratie en de herneming behoorlijk scherp zijn. In stadsverkeer moet je dan amper remmen, omdat de elektromotor zodra de voet van het gaspedaal gaat als generator gaat fungeren, om de batterij bij te laden, en zo al voor een remmend effect zorgt.
De afwerking en gebruikte materialen zijn zoals je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse: vanaf 72.600 euro voor de instapversie (60 kWh, 306 pk en 390 km autonomie).
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier