RAFFINADERIJEN DRAAIEN OP VOLLE TOEREN

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De vier grootste oliemaatschappijen – BP, Exxon Mobil, Royal Dutch/Shell, en TotalFinaElf, mogen zich in 2000 opmaken voor een nettowinst van 2000 miljard frank. Tot die berekening kwam Lehman Bros.

De olieboeren mogen dus niet mopperen – vooral omdat alle schakels van de ketting mee profiteren van de hausse van de olieprijzen. Ook raffinaderijen maken (eindelijk) weer winst. Veel analisten wijzen er trouwens op dat niet het oppompen, maar het raffineren van ruwe olie de huidige schaarste op de markt veroorzaakt.

In december 1997 concludeerde het Directoraat-Generaal XVII van de Europese Commissie, dat bevoegd is voor energie, dat raffinage op lange termijn onrendabel was. De opbrengst voor de raffinage van een ruw vat olie bleef hangen op nauwelijks twee dollar. Bovendien was er een overcapaciteit in de Europese raffinaderijen van 70 tot 100 miljoen ton per jaar. Een raffinaderij die rendabel wil zijn, moet minimaal 3,75 dollar per vat krijgen, concludeerde het Directoraat-Generaal.

Vandaag verdienen Europese raffinaderijen per vat 4,65 dollar. Ze maken dus mooie winsten. “Maar ik zie op korte termijn geen investeringen in nieuwe raffinaderijen,” waarschuwt Gaëtan van de Werve, secretaris-generaal van de Belgische Petroleum Federatie. Alleen in Duitsland werd het voorbije decennium zwaar in een raffinaderij geïnvesteerd. In de voormalige DDR was Leuna zelfs goed voor de grootste privé-investering. TotalFinaElf kocht Leuna voor 140 miljard frank, en kreeg 25 miljard frank subsidies. Alleen hangt er rond het dossier een zweem van corruptie, waarbij misschien ook de vroegere kanselier Helmut Kohl betrokken is. Bovendien schreef de Franse oliereus in 1998 een eenmalig verlies door Leuna van 30 miljard frank af.

Hoe dan ook: vandaag draaien de raffinaderijen in Europa op volle toeren. Volgens het International Energy Agency liep de benutting van de capaciteit in de Oeso-landen in augustus tot 92% op. “Ook in België draait men volop,” zegt Gaëtan van de Werve. “De verstrengde milieuwetgeving beperkt bovendien de raffinagecapaciteit. Maar de twee grootste raffinaderijen in België zijn heel modern uitgerust.”

Esso Belgium en Fina Raffinaderij Antwerpen (zie cijfertabel) leveren met 90% van de distillatiecapaciteit het gros van de Belgische productie van geraffineerde olie. De Europese Commissie legde met de Auto-Oilrichtlijnen strengere regels op voor onder meer de uitstoot van zwavel, vluchtige organische stoffen en aromaten.

WOLFGANG RIEPL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content