Radio bij stromen

Radio via het Internet – zit Vlaanderen erop te wachten ? In Mechelen denkt iemand van wel.

Het heet Axxes, het is radio en het komt uit uw computer. Initiatiefnemer Jan Blockhuys, die zichzelf omschrijft als “de minst bekende onder de Bekende Vlamingen” noemt Axxes een wereldprimeur. Het programma zal op 30 september om 0.00 uur klaarstaan om het Internet te overspoelen, samen met versie 4.0 van de Microsoft Internet Explorer. “Axxes is uniek omdat het zich met interactieve inhoud specifiek tot surfers richt,” beweert Blockhuys (er zijn radiostations die vooral Engelstalige programma’s via het Internet verspreiden, maar die zijn volgens Jan Blockhuys niet specifiek op surfers gericht). Bedoeling is dat surfers op Axxes afstemmen terwijl ze browsen of “chatten”, dat is on line berichten uitwisselen.

De belangrijkste partner in Axxes is volgens Blockhuys Telecom Finland International, een telecommaatschappijalias Internet Service Provider die in eigen land TF-MediaNet uitbaat, dat dankzij de moderne optische Finse telecominfrastructuur zowel beeld als geluid live over het Internet kan sturen. (Bij TFI in Brussel bevestigt product marketing manager Alain Struyf dat TFI Jan Blockhuys helpt met het testen van Axxes. Of en hoe TFI zal participeren, hangt nog van een aantal factoren af.) Een andere partner is het Mechelse digitale servicebureau Etcetera (de uitvalsbasis van Jan Blockhuys).

Axxes, dat volgens plan in een apart bedrijf zal worden ondergebracht, laat zijn budget afhangen van de toepassingen die geleidelijk aan het product worden toegevoegd. “Tussen 10 en 45 miljoen frank, maar we kunnen starten met 10,” zegt Blockhuys. Het aantal vaste werknemers situeert hij tussen 4 en 12.

“Wij gokken op een kwart van de Nederlandstalige Internet-gebruikers. Dat is op basis van de jongste IP Netvertising-cijfers zo’n 40.000 tot 60.000 luisteraars.” Axxes zal hoogstens 15 spots van elk maximum 30 seconden per uur aan reclame stoppen in een programma dat qua muziek van Björk tot het betere hitwerk gaat. Wanneer tegen de huidige tarieven iets meer dan de helft van die reclameruimte wordt verkocht, haalt Axxes inkomsten van 68 tot 72 miljoen frank, rekent Jan Blockhuys voor. “Als 35 tot 40 % van de gebruikers luisteren en we kunnen drie vierden van de reclametijd verkopen, dan zijn we een absoluut concurrentiële mediavorm,” klinkt het. Het zijn in elk geval forse bedragen. Het maandblad Zakelijk Internet (Tijd) schrijft in zijn eerste nummer dat de publiciteitverkopers dit jaar alles samen 30 tot 50 miljoen frank aan advertentie-inkomsten uit het Internet hopen te halen.

De start van Axxes zal in verhouding tot de verwachtingen bescheiden zijn. Om te kunnen profiteren van de media-aandacht bij de lancering van de Explorer 4 op 30 september, moest de startdatum van het project met twee maanden worden vervroegd. De aftrap gebeurt nu met een Nederlandstalig programma van twee uur dat om de twee dagen wordt vernieuwd, aldus Blockhuys. Vanaf december is ook een 6 uur durend Engelstalig nachtprogramma voorzien.

EN IN KANALEN.

Jan Blockhuys mag dan al suggereren dat Axxes een vaste stek heeft tussen de “Active Channels” waarmee Internet Explorer wordt gelanceerd, bij Microsoft wordt dat door Benelux-manager Renaat Himpe van de Internet Customer Unit ontkend. Wie aan Nederlandstalige kant wel standaard als inhoudsleveranciers in die lijst te vinden zullen zijn, zijn Tijd, Roularta (met Knack Online), Concentra, Planet Internet en Belgium AdValvas. “Channels” in hun meest eenvoudige vorm zijn voorverpakte websites. Surfers kunnen zich op dergelijke kanalen “abonneren” (en zelf kanalen toevoegen aan die lijst), waarna ze naar keuze automatisch kunnen worden ingelicht over wijzigigen op de site ofwel geregeld automatisch de nieuwe inhoud van de site naar hun pc kunnen laten downloaden. Aan gebruikerskant vergt dat wel de Webcasting-technologie uit Explorer 4. Iedere webstek kan zich tot zo’n “Active Channel” omvormen door het aanmaken van een speciaal type “CDF”-bestand.

Een stap verder is de eigenlijke “push”-technologie, de Internet broadcasting, waar één zender naar meerdere adressen tegelijk uitzendt via het zogenaamde IP Multicast-protocol. Dat is dus real time audio en/of video, een beetje zoals kabeltelevisie over het Internet. Dezelfde uitzending kan u gewoonlijk echter ook zelf starten via een link op een website. Zij komt dan even goed als een “stroom” naar uw pc toe. De inhoudsleverancier moet daarvoor een NetShow-server opzetten en de ontvanger moet een (gratis) Microsoft NetShow client software downloaden, als hij die al niet samen met de Explorer 4 gekregen heeft. Dit is het systeem dat Axxes zegt te zullen gebruiken, zij het dan voorlopig beperkt tot audio. Jan Blockhuys omschrijft de kwaliteit als “Amerikaanse stereo AM”.

Het bereik van Axxes wordt overigens versnipperd doordat Netscape een andere technologie gebruikt Netcaster terwijl de huidige standaard in live audio eigenlijk RealPlayer van Progressive Networks is, waarin Microsoft recentelijk een participatie nam.

BNL

JAN BLOCKHUYS (AXXES) Internet-radio lonkt naar reclamemiljoenen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content