PUBLIC RELATIONS. HUMANIST IN KOMMUNIKATIE

Charles van der Straten voelt als kwieke vijftiger nog steeds de liefde voor de kommunikatie door zijn bloed stromen. Met het diploma van vertaler-tolk begon hij zijn carrière als assistent van de persdienst van de Franse ambassade in Brussel. Nauwelijks vier jaar later vervoegde hij Infopublic, waar hij in 1975 hoofdaandeelhouder werd. Onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot één van de drie grootste PR-bureaus van het land. In 1988 droeg hij zijn aandelen over aan de Britse groep Shandwick, maar bleef lid van de raad van bestuur, met het statuut van consultant.

Vorige zomer besliste van der Straten om de draad van het zakenleven opnieuw op te nemen. Hij richtte het bedrijf European Communication Strategies op, kortweg CS. CS positioneert zich als een adviesverlenend huis en biedt consultancy op het gebied van interne en externe kommunikatie voor bedrijven en instellingen. Het bureau richt zich vooral op financiële kommunikatie, krisismanagement, milieuproblematiek en merkbekendheid en vizeert hierbij de bank- en automobielsektor, de energie-, transport- en de voedingssektor. “We zijn een klein bureau, waardoor we heel flexibel en snel zijn, ” aldus van der Straten, die zich trouwens goed bewust is van het feit dat zijn sektor niet altijd een even flatterende reputatie heeft. “We worden vaak met de vinger gewezen, maar vergeet niet dat dit beroep niet beschermd is, waardoor het risico op mislukkingen toeneemt. Momenteel heerst er echter een ware etiek binnen de bureaus. “

Charles van der Straten gelooft als eeuwige optimist ijzersterk in de toekomst van zijn beroep. Hij meent dat de domeinen waar kommunikatieprofessionals zich profileren, zich ras zullen uitbreiden. “Ik denk aan de steeds toenemende sociaal-ekonomische spanningen, aan de aarzelende technische evolutie van de gegevensoverdracht, aan de toenemende inter-etnische spanningen… Kortom, er is voor ons een rol weggelegd. “

Om deze uitdagingen tegemoet te treden, rekent van der Straten op het eerste werkmiddel dat iedere kommunikatieprofessional nodig heeft : de mens. “Luisteren naar de klant is essentieel, we willen met hem een vertrouwensrelatie opbouwen. ” Dit humanisme is hem trouwens niet alleen dierbaar in de uitoefening van zijn beroep. Deze vader van twee kinderen zet zich ook in voor andere zaken, zoals de Liga van de Rechten van de Mens waarvan hij bestuurder is. Die taak ligt hem zeer na aan het hart. “Tijdens mijn vele reizen heb ik gezien dat de fundamentele vrijheden in twee derden van de bezochte landen niet gewaarborgd zijn. Als professional in kommunikatie stoort mij dat, want als er geen vrije toegang is tot de media, waarmee zijn we dan bezig ? “

CHARLES VAN DER STRATEN (EUROPEAN COMMUNICATION STRATEGIES) Nieuwe aktieterreinen voor kommunikatieprofessionals.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content