‘Proximus zal op het groeipad doorgaan’

SANDRINE DUFOUR "De investering in het glasvezelnetwerk is belangrijk voor de toekomst van het bedrijf en voor de Belgische economie." © K. VAN EXEL

Toen Sandrine Dufour twee jaar geleden bij Proximus begon, heeft ze haar prioriteit vastgelegd: “Er was geen echt beleid om de cashflow van het bedrijf te maximaliseren. Dat is een sleutelindicator om waarde te creëren en investeringen te financieren”, legt de CFO uit. Haar programma heeft vruchten afgeworpen, want in 2016 steeg de cashflow van Proximus met 23 procent. “We hebben het probleem op verschillende dimensies aangepakt. Het is noodzakelijk het volledige bedrijf bewust te maken van de aanpak en die te vertalen in tastbare acties”, gaat Dufour verder. De financieel directeur heeft in alle departementen van de onderneming afgerekend met overtollige voorraden en reverse factoring geïmplementeerd, een instrument om de betaling van de facturen te versnellen.

Het doel: cash vrijmaken om belangrijke investeringen te financieren. Proximus zal de komende tien jaar 3 miljard euro investeren in de plaatsing van glasvezel. Dat netwerk van de toekomst moet alle bedrijven en de helft van de residentiële markt verbinden. Het belooft ongeëvenaarde downloadsnelheden en komt tegemoet aan de groeiende vraag naar bandbreedte, zowel van de particulieren als de bedrijven. Maar dat plan kost natuurlijk geld. Dat neemt Dufour voor haar rekening. “Het is een investering op de lange termijn, die pas later iets zal opbrengen, maar die heel belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf, en die de economie van het land goed zal doen.”

Aan de top van Vivendi en SFR

Sandrine Dufour heeft veel ervaring in de telecom, de media en de digitale sector. Het zwaargewicht van Proximus werd door CEO Dominique Leroy gerekruteerd in Frankrijk. Ze leerde het vak bij Vivendi, waar ze adjunct-financieel directeur was. Bij Vivendi was het de uitdaging de telecommunicatie en de productie van audiovisuele content dichter bij elkaar brengen. Vivendi werd uiteindelijk ontmanteld, genekt door de grootse dromen van zijn topman Jean-Marie Messier, maar de visie van het bedrijf wordt vandaag breed gedragen in de sector.

Nadat ze de glorietijden voor de val van Vivendi had beleefd, werd Dufour financieel en strategisch directeur bij SFR. Daar heeft ze ook hoogtes en laagtes meegemaakt. De komst van de vierde operator, Free, op de mobiele markt heeft SFR heel wat schade bezorgd. Nadat Free een beursgang had voorbereid, werd de mobiele operator alsnog gekocht door Patrick Draghi, de ambitieuze topman van Altice (SFR, Numericable, Libération, BFM, L’Espress, …).

Die internationale ervaring is natuurlijk kostbaar op een moment waarop de Belgische telecomsector in volle hervorming is. De terugkoop van de mobiele operator Base door de kabeloperator Telenet, en de terugkomst van Orange op de tripleplay-markt door het openen van het kabelnetwerk voor de concurrentie, schudt de traditionele markt, met een zekere lusteloosheid en een onverschillige concurrentie, grondig door elkaar. Volgens Sandrine Dufour is Proximus klaar om die markt het hoofd te bieden: “Ondanks de versterking van de concurrentie en de impact van de regelgeving, zoals de afschaffing van de roamingkosten, zal Proximus op het groeipad doorgaan”, verzekert ze.

GQ

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content