Proximus trekt prijzen op in januari
Proximus verhoogt vanaf 1 januari de prijzen van verschillende van zijn diensten met enkele euro’s per maand. Dat heeft de telecomoperator maandag bekendgemaakt.
Het bedrijf zegt dat de prijsverhogingen nodig zijn omdat de inflatie zijn kosten doet toenemen. De impact is vooral voelbaar in de lonen van het personeel, luidt het. Proximus moest twee automatische loonindexeringen toepassen in 2024 en wellicht volgt er begin 2025 nog een. Daarnaast investeert Proximus zwaar in zijn netwerken.
De populaire Flex-packs, bundels met verschillende telecomdiensten, worden 3 euro per maand duurder. Wie enkel internet neemt, zal ongeveer 2 euro extra moeten ophoesten. Proximus maakt ook het sportpakket Pickx Sports duurder: 20,99 euro per maand in plaats van 18,99 euro.
Bij de mobiele abonnementen is de impact kleiner. Bij de formules die Proximus momenteel aanbiedt, verandert enkel de prijs om te bellen en surfen buiten Europa: een Daily Roaming pass kost voortaan 7,49 euro of 13,49 euro per dag, afhankelijk van het land waarin de klant zich bevindt. Dat is een prijsstijging van 1,54 euro. De vorige prijsverhoging dateert van een jaar geleden. Proximus zegt dat het zijn klanten via de maandelijkse factuur transparant zal inlichten over wat er voor hen verandert.
Nieuwe concurrent
De prijsverhoging komt er net nu in de sector wordt uitgekeken naar de komst van een nieuwe speler. Het Roemeense DIGI kocht samen met het Belgische bedrijf Citymesh een vergunning voor een nieuw mobiel netwerk en is van plan om met een volledig pakket telecomdiensten op de markt te komen. De lancering liep echter vertraging op en het is nog niet duidelijk wanneer DIGI echt van start zal gaan.
DIGI beloofde scherpe prijzen. Proximus, Telenet en Orange brengen daartegen vooral hun dochtermerken in stelling, met wat minder toeters en bellen maar goedkopere tarieven. Bij Proximus zijn dat Scarlet en Mobile Vikings. De tarieven van die abonnementen wijzigt Proximus voorlopig niet.
Uit een vergelijkende studie van de federale telecomregulator BIPT bleek onlangs nog dat consumenten, afhankelijk van hun profiel, flink kunnen besparen door naar goedkopere merken over te stappen of door diensten van verschillende merken te combineren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier