Proximedia scoort tweemaal bij kmo’s
Met zijn dochterbedrijven Bezoom en Online Internet (de vennootschap achter BeUp) heeft Proximedia kandidaat-ambassadeurs in huis bij respectievelijk de middelgrote en de kleine ondernemingen. Beide internetbedrijven helpen kmo’s om zich te profileren via de digitale media. Bezoom met webvideo, BeUp met Google Adwords en de optimalisering van zoekresultaten. “In beide gevallen hebben we op het juiste moment de markt betreden”, zegt Fabrice Wuyts, de CEO van Proximedia Group.
Grote bedrijven hadden al geïnvesteerd in hun zichtbaarheid op het internet. De kmo’s hebben de kat uit de boom gekeken tot de voordelen van zo’n investering duidelijk waren. “We konden voortbouwen op de expertise die webagentschappen met grote klanten — en dus grote budgetten — hadden opgedaan. Voor een kmo moet je de rendabiliteit kunnen bewijzen”, zegt marketingdirecteur Bart Van Den Kieboom.
Bezoom
Bezoom, dat begin 2007 werd opgericht door Proximedia en ex-RTBF-journalist Thierry De Bock, maakt bedrijfsfilmpjes, web-tv en videomail (e-mail met een link naar een videoboodschap). Van Den Kieboom: “De video’s voor bedrijven vertegenwoordigen meer dan 95 procent van de omzet van Bezoom. Web-tv en videomail hebben een groeipotentieel, maar het is nog wachten op een technologische evolutie: voor videomail moet je de video kunnen integreren in de e-mail.”
Bezoom zorgt er ook voor dat de video’s tevoorschijn komen via zoekacties op Google en biedt een webpagina aan waarop de video gehost kan worden. Met Bizbook heeft het ook een platform waarop het de video publiceert. Bizbook is gekoppeld aan sociale media, zodat je ook de commentaren over je bedrijf kan opvolgen.
BeUp
In 2012 realiseerde de Proximedia-groep een omzet van 55,3 miljoen euro. Groeimotor van dienst was BeUp, dat zijn omzet in dat jaar met liefst 43 procent zag toenemen tot 9,46 miljoen euro. BeUp wordt geleid door Emmanuel Wuyts, de broer van Fabrice, en hielp al een 5000-tal kmo’s omgaan met Google.
BeUp is ‘Google Adwords certified partner’. Daarvoor moet je twee examens afleggen en om de drie maanden minstens 10.000 dollar in Googles mandje leggen. Voor BeUp geen probleem: het bedrijf verdient maandelijks naar schatting 200.000 euro voor de Amerikaanse internetgigant.
Via Adwords veilt Google zoekwoorden aan de meestbiedende. Die krijgt dan advertentieruimte boven of naast de zoekresultaten. Emmanuel Wuyts: “In Vlaanderen is ‘ontstoppingsdienst’ een populair woord. Wie daarvoor op de eerste drie plaatsen wil komen, betaalt 15 euro per klik. Enkele jaren geleden was dat nog 15 cent.”
Daarnaast helpt BeUp bedrijven ook in de gewone ranking van Google-zoekresultaten beter te scoren. Dat kan bijvoorbeeld door trefwoorden beter te definiëren.
“Op een bepaald moment zullen we wel ons klantenplafond bereiken. En dan moeten we klaarstaan met een nieuw dienstenaanbod. Nu focussen we op de ‘conversies’. Als een bezoeker via Google op een website komt, moet hij daar zo snel en efficiënt mogelijk in contact komen met het bedrijf. Dan converteert het bedrijf het bezoek in een meerwaarde.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier