Propere treinen
General Office Maintenance gaat in de aanval op de krimpende schoonmaakmarkt. Het contract voor de HST-treinen is de eerste stap. Een overname in Frankrijk een tweede.
In het rangeerstation van Vorst kuisen buitenlandse werknemers van de nv General Office Maintenance ( GOM) de internationale treinen van de NMBS. Onder meer de HST-treinen Eurostar en Thalys. De meeste werknemers, de ploegchefs incluis, zijn Marokkanen. “Zij zijn uitstekend opgeleid en hebben de juiste mentaliteit,” zeggen ze bij GOM. Elf ploegen staan het etmaal rond, zeven dagen op zeven, paraat voor de treinen. Met een apart en hoger loonbarema, wat de motivatie ten goede komt. “Het ziekteverzuim, een traditioneel probleem in onze sector, bedraagt bij de schoonmakers van de internationale treinen minder dan één procent,” zegt Walter Schellekens, stafmanager management informatiesystemen.
Sinds juni 1992 reinigt GOM reeds treinen bij de NMBS, aanvankelijk enkel binnenlandse treinen. Het nieuwe order is 30 miljoen frank waard en gekoppeld aan de verlenging van het vorige contract is dat een stevige opkikker voor het bedrijf. Want de Belgische schoonmaakmarkt staat onder druk. De omzet van GOM stagneerde de voorbije jaren. In ’95 werd een half miljard bereikt, gerealiseerd door 700 werknemers (350 voltijdsequivalenten, want het merendeel werkt deeltijds). “We zaten ooit in de top-vijf in België. We willen naar een omzet van één miljard en opnieuw aan de top de markt bepalen,” maakt operationeel directeur Karel De Vos zich sterk. Een interne reorganisatie moet de werking van de diverse diensten meer slagkracht geven. De samenwerking met algemeen directeur Micheline Michielsens werd opgezegd, de drie afdelingen operationeel, commercieel en administratie & financiën werken voortaan zelfstandig.
De overheid fungeert als motor van de groei. “We zijn de enige externe firma die treinstellen voor de NMBS reinigt,” zegt Karel De Vos. “Het overige schoonmaakwerk gebeurt door eigen personeel van de NMBS, in een sterk gesyndiceerde sector. De overheid houdt het schoonmaken grotendeels in eigen beheer. Maar ze moet besparen, deze markt is dus enorm. Wij leveren immers een betere, efficiëntere organisatie.”
KWALITEITSZORG.
General Office Maintenance is in België actief sinds 1974. Het bedrijf is een 100 %-dochter van het Nederlandse Gebouwen Onderhoud-Maatschappij bv, in 1966 opgericht door Johan Gerrit Geurts, nog steeds de zaakvoerder. In Nederland is GOM uitgegroeid tot een heus conglomeraat, met als activiteiten catering, bouw en beveiliging. Vorig jaar haalden in Nederland 8500 werknemers een omzet van 7,5 miljard frank. In België blijft de activiteit beperkt tot schoonmaak. “GOM België heeft veel autonomie en wordt door Belgen geleid,” verduidelijkt administratief directeur Claudine Decorte. “De winsten in België werden steeds geïnvesteerd in eigen land.”
De schoonmaak van kantoren vormt met bijna 90 % van de omzet de belangrijkste activiteit. Glas en gevel, trein en tram maken de rest. Op de klantenlijst staan, naast de NMBS, onder meer Alcatel, Belgacom, Ford, Janssen Pharmaceutica, MIVB, Philips. “Permanente kwaliteitszorg” blijft niet bij woorden alleen : het bedrijf heeft een gepatenteerd schoonmaaksysteem, het haalde in mei 1994 als eerste in België de Iso 9001. De opvolging gebeurt met technische en wetenschappelijke hulpmiddelen : een zeswekelijkse kwaliteitsrapportering legt de basis, het gaat tot het registreren van stofdeeltjes door gesofisticeerde meetapparatuur. Geen enkele opdracht gebeurt in onderaanneming, om de controle op de kwaliteit te behouden.
FRANSE SPOORWEGEN.
Vanuit Antwerpen bestuurt de holding GOM Info- en Rekencentrum administratie en financiën voor de werkvennootschappen in België, Frankrijk en Luxemburg. Vooral met de zuiderburen zal het verkeer intenser worden. GOM Entreprise de Nettoyage France werd opgestart in 1990 en telt vestigingen in Parijs en Rijsel. Vorig jaar haalden de 150 werknemers 80 miljoen Belgische frank omzet. Een bescheiden speler, en dus wordt groei gezocht via overnames. De acquisitie van het Parijse Agence Générale de Services ( AGS) is zo goed als rond, een bedrijf met een omzet van 420 miljoen en 600 werknemers. Eén derde van de omzet haalt AGS uit de schoonmaak van stations en perrons van de SNCF. “We hopen van mekaar te leren. Wij kuisen reeds rollend materieel,” zegt Claudine Decorte. “Maar de Franse dochter blijft door Fransen geleid. Net zoals wij onafhankelijk van Nederland werken.”
WOR
KAREL DE VOS, CLAUDINE DECORTE, WALTER SCHELLEKENS (GOM) Overheidsopdrachten als motor van de groei.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier