Prinselijk herbronnen in Monaco

Antoine Moreno Freelancejournalist

Zien en gezien worden, het is een uitdrukking die perfect past bij Monaco, het verchroomde paradijs van de internationale jetset. Maar het devies van de zeethermen van Monte-Carlo, een van de meest luxueuze etablissementen in zijn genre, is eerder ‘zien en incognito blijven’.

Info: tel. +377 92 16 40 40, www.montecarlospa.com

L es Thermes Marins ligt op een steenworp van het beroemde casino. Het sublieme etablissement van 6600 vierkante meter ziet eruit als een gigantische schelp en is een oord dat gevrijwaard blijft van alle vip-heisa. Het grootste gedeelte van de schermgevel bestaat uit enorme ramen in spiegelglas, wat de klanten toelaat om op vier niveaus rond te paraderen in hun gemoltoneerde badjassen en teenslippers zonder de paparazzi of – iets bescheidener – de toeristen te moeten vrezen.

Nog zo’n vondst zijn de gangen die de gasten van twee van de meest prestigieuze hotels van het prinsdom, het Hôtel de Paris en l’Hermitage, toelaten om rechtstreeks ter plekke te gaan in pantoffels en badhanddoek.

Goed voor lichaam én geest

Deze tempel van de ontspanning, helemaal uitgevoerd in roze marmer, lichte houtsoorten en matglas, is verdeeld volgens twee soorten van verzorging: ‘droog’ en ‘nat’. Voor het natte gedeelte wordt uiteraard zeewater gebruikt, dat rijk is aan negatieve ionen en dat bijzonder weldoend is voor het zenuwsysteem. Het water dat de baden van de thermen voedt, wordt gehaald op een afstand van 300 meter van de kust en op 37 meter diepte om de zuiverheid en de natuurlijke eigenschappen ervan te garanderen.

Naast het hoofdbad met zijn gewelf in de vorm van een schelp, worden de eigenlijke natte zorgen toegediend in een ruime hydrotherapiezone die bestaat uit een zwembad met jetstream en golfmakende elementen, douchecabines met jets, cabines voor balneotherapie, cabines voor algen- of modderbaden en een cabine voor watermassage, nog aangevuld met een zone voor behandelingen met sprays.

De droge zorgen worden verstrekt in vijftien massagecabines en kamertjes voor manuele therapie, aangevuld met een up-to-date fitnessruimte. Elke step of looptapijt is hier uitgerust met een individueel LCD-televisieschermpje dat aangesloten is op het radiogolven- en satellietnetwerk van het hotel! Die hoogwaardige infrastructuur bezorgde de thermen van Monte-Carlo in 2000 al het kwaliteitslabel Qualicert, een certificaat dat kan vergeleken worden met een Iso-9001.

Om ten volle van alle weldaden te kunnen genieten, hebben de gasten ook nog de beschikking over twee sauna’s, een hammam, een schoonheids- en een kapsalon. In het salon wordt u nog op de aloude manier geschoren met een scheerkwast en een leren riem om het vouwscheermes te scherpen.

Het sleutelwoord is hier de holistische aanpak, een concept dat erop gericht is lichaam en geest met elkaar te verzoenen, een volledige fusie van het fysieke en het mentale. Vandaar ook de zorg die besteed wordt aan de natuurlijke materialen in de omgeving, de natuurlijke verlichting en de geluidssfeer, allemaal essentiële elementen om een holistische ‘trip’ te doen slagen. En ook de smaakzin wordt verwend dankzij het dieetrestaurant L’Hirondelle, dat op een van de verdiepingen van de thermen gevestigd is en onlangs nog door een groot Amerikaans magazine uitgeroepen werd tot het beste spa-restaurant ter wereld.

Het maximale comfort dat de thermen bieden, uit zich ook in een veelheid aan programma’s die namen dragen als azur tonic, bien-être et beauté, stress control of objectif ligne. Die programma’s omvatten al dan niet een verblijf in een van de hotels die met de instelling verbonden zijn. Er zijn ook dagprogramma’s (toegang tot het zwembad, het fitnesscentre, de hammam of een sauna, met een verzorging als toemaatje) en ‘à la carte’-arrangementen die gemiddeld één uur duren (combinaties van massage, elektrotherapie, fasciatherapie enzovoort).

Bij de gecombineerde formules is de maximinéral een van de meest geliefde. De behandeling vindt plaats in één en dezelfde, ongelooflijk ruime cabine en begint met een peeling van het hele lichaam met etherische oliën en Guérande-zout, gaat dan verder met een modderbad om te eindigen met een ontspannende massage waarbij vooral de nek en de voetzolen onder handen genomen worden. De klant hoeft dus niet meer van de ene cabine naar de andere te hollen. Negentig minuten pure extase, die nog een zacht verlengstuk kunnen krijgen op de tweede verdieping, waar rustbedden opgesteld staan gericht op de azuurblauwe zee.

Een van de jongste specialiteiten van het huis is de Monte-Carlo Diamond Massage, een behandeling voor jetsetters op basis van rozenolie, diamantpoeder en gemalen bladgoud.

Alliantie met Lancaster en La Prairie

“We positioneren ons niet zozeer als een traditioneel centrum voor thalassotherapie à la française, waar het idee van kuren en behandelen overweegt, maar eerder als een Amerikaanse spa met een soepeler beheer van de verzorgingsformules en een soft-visie op conditiebehandeling. Van fundamenteel belang echter blijft de waarborg van ernst,” zo vertelt ChristineZoliec, de jonge adjunct-directrice van Les Thermes Marins.

Een voorbeeld van die epicuristische maar niettemin weldoordachte thalassotherapie ‘made in Monaco’ is dat de arts en de diëtiste permanent aanwezig zijn in de thermen, maar dan wel in alle discretie. En de keuze om een alliantie aan te gaan met Lancaster en La Prairie, twee van de meest prestigieuze cosmeticamerken en officiële partners van het kuuroord, zegt voldoende over het imago van degelijkheid dat de Monegaskische spa wil uitstralen.

Sinds anderhalf jaar is de leiding van de thermen in handen van de jonge manager FrédéricVidal. Gedurende elf jaar verdiende hij zijn sporen in Azië (Bali, Hongkong) binnen de groep Méridien. “In Azië heb ik pas goed de filosofie van de spa’s kunnen observeren,” zegt hij. “Niet alleen in de luxehotels waar dat soort van dienstverlening de jongste jaren een aanzienlijke ontwikkeling kende, maar ook in de straatetablissementen. Want in de Orient weerspiegelt het lichaam geen sociale klasse. Als je ginder hoofdpijn hebt, dan krijg je een massage, in Frankrijk een aspirientje.”

Vastbesloten om het bien-être op z’n Frans van meet af aan een steuntje in de rug te geven, heeft Frédéric Vidal het vooral over de internationalisering van het concept: “Medisch getinte behandeling is out! We moeten af van het stoffige, oubollige beeld van de Franse kuuroorden. In La Baule is 90 % van de klanten Frans, hier hebben we een heel internationale klantenkring, en dat is een voordeel want zo’n mix voedt de discussie. De zeer uiteenlopende verwachtingen van de klanten die uit allerlei verschillende culturen komen, dwingen ons om onszelf voortdurend te herbronnen. We veranderen onze ‘kaart’ dan ook om de drie maanden.”

Het resultaat van dat beleid is alvast dat op een jaar tijd de gemiddelde leeftijd van de thermenbezoekers gedaald is van 45 naar 30 en dat het mannelijk publiek zich nadrukkelijker doet gelden. Een kwart van de trouwe bezoekers zijn mannen. “Een bedrijfsleider van vandaag is niet meer de bedrijfsleider van gisteren,” stelt Vidal. “De bretels en de dikke sigaar behoren niet meer tot zijn uitrusting. Hij wil zo lang mogelijk jong en slank blijven, en met de levensstijl die hij erop nahoudt, de vijftig uur die hij per maand in het vliegtuig doorbrengt, is hij wel verplicht om af en toe eens uit te blazen, zonder daarom per se te hoeven afzien. Ik denk wel dat we geleidelijk aan naar een meer klinische aanpak zullen evolueren – want er zijn te veel plaatsen die zich spa noemen zonder het echt te zijn – maar dan wel van het zachtere soort. En we sleutelen al aan formules om de klant na zijn bezoek te laten genieten van een doorgedreven medische en dieetkundige opvolging via het internet.”

Antoine Moreno

Voor de jetsetters is er de Monte-Carlo Diamond Massage, een behandeling op basis van rozenolie, diamantpoeder en gemalen bladgoud.

Twee van de meest prestigieuze hotels van Monaco, het Hôtel de Paris en l’Hermitage, zijn via gangen rechtstreeks verbonden met Les Thermes Marins.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content