PRIJZEN (1)
De jury van de SPCA Awards (de prijskamp van de Sales Promotions Consultants Association) heeft bij de editie 1997 geen “Grote Prijs” toegekend. Ze vond dat er bij de inzendingen van acties ter bevordering van de verkoop geen ” outstanding” geniale exemplaren zaten. Hoewel het algemene niveau van de ingediende dossiers jaarlijks stijgt, moeten volgens de jury promoties die in de prijzen vallen ver boven het standaardniveau uitsteken.
Acht cases kregen toch nog goud: Nesquick (categorie fast moving consumer goods, bureau N’Lil, adverteerder Nestlé), Shell (fast moving consumer goods non-food, bureau Karamba, adverteerder Shell-Belgium), Perrier-Vittel (non-alcoholic drinks, bureau Banco, adverteerder Perrier-Vittel), EuroDays G-Bank (services/communication, bureau Karamba, adverteerder Generale Bank), Lee Cooper (consumer durables, bureau Banco, adverteerder Lee Cooper), Pentax (consumer durables, bureau Bates, adverteerder Pentax), en Mort Subite (trade/sales force, bureau Marketing Power-Rapp & Collins, adverteerder Alken-Maes). Ten slotte mochten ook het bureau De Kie en het Vlam ( Vlaams Promotiecentrum voor Agro en Visserij Marketing) voor hun broodzakactie met Humo de prijs van de creativiteit (eveneens goed voor goud) in ontvangst nemen.
Voor andere prijzen kwam de broodzakactie niét in aanmerking: ze was immers onwettig. Bureau en adverteerder gingen in de fout op basis van de wet op de handelspraktijken. Zij deden een zogenaamd gezamenlijk aanbod, wat bij wet verboden is. Humo werd in 1997 eenmalig ín een broodzak verkocht en wie met die zak de volgende zondag naar de bakker ging, kreeg vier broodjes gratis.
Ten slotte waren er nog enkele speciale prijzen. De Prijs van de Pers ging naar Shell met bureau Karamba en naar Vlam met bureau Quattro-DMB&B. Een speciale vermelding was er voor Trëma dat het promotionele gadget Spacix bedacht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier