PRAXIMUL

Business-games

Tot 1 december kunnen marketeers inschrijven voor de eerste Belgian Marketing Competition. Het gaat om een zogeheten business-game tussen teams die de introductie van een derde mobilofoon-operator moeten verzorgen. Het spel is een initiatief van Praximul, een samenwerking tussen Emiel Tavernier & Partners (consultancy, training) en het Nederlandse collega-bedrijf MCC International dat gespecialiseerd is in management-games en praktijksimulaties.

Volgens Veerle Samyn, marketing manager van Praximul, is het de bedoeling dat de teams leren inschatten welke de effecten zijn van hun strategie op het resultaat van de fictieve onderneming. “In het programma zijn evenwel ook incidenten opgenomen die alles in het honderd kunnen doen lopen,” zegt ze.

Via dit spel wil Praximul een evenement creëren waarin bedrijven het tegen elkaar opnemen, maar ook het concept van dergelijke business-games bekend maken bij de bedrijven. Samyn : “Wij zijn nieuw op de markt ; in Nederland zijn ze al tien jaar bezig. In mei dit jaar hebben we al een nationaal management-game (de National Management Competition) gehouden, waaraan zowat 70 bedrijven deelnamen. De Belgian Marketing Competition is onze tweede organisatie.”

Het principe van het spel is dat vijf teams een poule vormen. Twee van de vijf zijn “bestaande” mobilofoon-ondernemingen die in het spel opgenomen zijn, de andere drie zijn de “echte” teams die tegen elkaar knokken en ook nog marktaandeel proberen in te pikken van de bestaande operators.

Het spel is niet alleen bedoeld voor marketeers ; men richt zich ook tot niet-marketeers (zoals de algemene directie) die wat willen opsteken van marketing, mensen uit de telecommunicatie en toeleveringsbedrijven van de telecommunicatie-industrie.

Na hun inschrijving krijgen de teams een handleiding toegestuurd ; twee proefronden worden per fax gespeeld. Daarna volgen vier kwalificatieronden die overeenstemmen met vier boekjaren. De beste tien teams spelen live de finale, met als inzet een reis naar de Verenigde Staten.

Het spel is samengesteld door MCC International, in samenwerking met enkele Nederlandse universiteiten en met specialisten van het Nederlands Instituut voor Marketing. Veerle Samyn zegt dat het spel aangepast is aan de Belgische markt van mobiele telefonie. Praximul heeft een serie advertenties geplaatst om de Belgian Marketing Competition te promoten ; er is ook een mailing gestuurd naar 14.000 adressen, met opvolging via telemarketing.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content