Praktische ‘grote’ scooters

© GF
Ad Van Poppel medewerker Trends

De meeste scooters in ons land zijn exemplaren van 125 cc of minder. Die zijn redelijk goedkoop, handig in de stad en je mag ermee rijden met een rijbewijs B. Maar voor snelwegverkeer zijn de 125 cc’ers minder geschikt. Hun topsnelheid is zo’n 110 kilometer per uur. In fileverkeer is dat geen probleem, maar in vlot verkeer kom je dan terecht op de rechterrijstrook tussen de vrachtwagens. Het alternatief is een scooter met meer cc’s, maar dan moet je wel het juiste rijbewijs op zak hebben. Scooters met een cilinderinhoud van 350 cc of 550 cc hebben meer vermogen, trekken sneller op en hebben een hogere topsnelheid. Dat betekent dat je vlot met de rest van het snellere verkeer mee kunt. En als het verkeer stokt, dan heb je weer het voordeel dat je met de scooter tussen de rijen auto’s door kunt laveren.

Wij reden met de Piaggio Beverly SportTouring en de Kymco AK550. De Italiaanse scooter wordt aangedreven door een 330 cc eencilinder krachtbron met een vermogen van 24,5 kW (33,3 pk). De fabrikant claimt dat die de prestaties heeft van een 400 cc’er gekoppeld aan de zuinigheid van een 300 cc motor (3,5 liter op 100 kilometer). De Beverly SportTouring accelereert vlot naar kruissnelheden van 120 à 130 kilometer per uur en dan is er nog vermogen over om sneller te gaan. Dankzij de grote wielen is het rijgedrag bijna vergelijkbaar met dat van een motorfiets. De Piaggio heeft een moderne vormgeving en heeft een klein windschermpje. Op het prijskaartje staat 5699 euro.

De Taiwanese Kymco AK550 heeft nog meer cc’s (het tweecilinderblok heeft een inhoud van 550 cc), meer vermogen (53 pk), meer gewicht (227 kg tegen 164 kg), meer koppel en een hogere topsnelheid. De Kymco trekt snel op, zelfs in ‘regenmodus’. De wegligging is goed, maar de vering is aan de harde kant. De styling van de AK550 is redelijk agressief. De bescherming tegen de weergoden laat echter te wensen over. Meer cc’s en meer pk’s leiden ook tot meer euro’s. De AK550 staat voor 9890 euro in je garage. Een groot voordeel van beide modellen is overigens de grote bagageruimte onder het zadel, handig voor woon-werkverkeer.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content