Port of Antwerp-Bruges ziet marktaandeel stijgen ondanks economische malaise
Na drie kwartalen in 2023 noteert de Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 204,4 miljoen ton. Dat is een daling van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt het havenbedrijf dinsdagochtend.
Als oorzaak voor die kwartaalcijfers wijst de haven naar de aanhoudende economische malaise. “De nog steeds onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden zorgen wereldwijd voor een lagere vraag naar containervervoer, terwijl de overige goederenstromen een wisselend beeld blijven vertonen”, klinkt het in een persbericht.
Daarnaast haalt het havenbedrijf de gestegen rentevoeten en de algemene negatieve vooruitzichten aan. “Bij een onzeker economisch klimaat dalen de handelsstromen van containers overal ter wereld, ondanks gedaalde energieprijzen”, aldus nog de haven.
Marktaandeel stijgt
In het tweede kwartaal van dit jaar wees de haven vooral nog naar de inflatie en de complexe geopolitieke context (Oekraïne, red.) als verklaringen voor de terugval in goederenoverslag, die zich toen ook al liet opmerken.
Naast de terugval ziet het havenbedrijf ook enkele lichtpunten. “Dankzij de sterke internationale positie van onze eengemaakte haven, waar duurzame groei prioriteit blijft, stijgt het marktaandeel van het containersegment ten opzichte van de Hamburg – Le Havre range.”
Concreet steeg het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de Hamburg-Le Havre range – de havens aan de Noordzee in Nederland, Duitsland, België, en Frankrijk – in de eerste helft van dit jaar met 1 procentpunt tot 30,6 procent.
Grootste containerschepen
CEO Jacques Vandermeiren stelt dat competitiviteit van de Europese industrie onder druk staat. “Dat komt door de hoge energie-, grondstoffen- en loonkosten in combinatie met een lage globale vraag”, aldus de CEO. “De indicatoren tonen nog geen verbetering. De containeroverslag zal in het vierde kwartaal worden beïnvloed door geschrapte afvaarten. We zullen ons erbij moeten neerleggen dat 2023 geen topjaar zal zijn.”
Om zijn positie als wereldhaven te handhaven, wil het havenbedrijf in de toekomst absoluut de allergrootste containerschepen kunnen ontvangen. Daarvoor is een diepgang bij opvaart van zestien meter nodig. Deze maand werd nog een diepterecord verbroken in het Deurganckdok. Het was een eerste, geslaagde, proefvaart met zestien meter diepgang.
Marktsegmenten
Conventionele stukgoederen, zoals hout of fruit, houden volgens de haven relatief goed stand, met overslagvolumes die in lijn liggen met de pre-covidperiode. “Ten opzichte van dezelfde periode in 2022, die gekenmerkt werd door een sterke post-covid heropleving, daalt de overslag met 18,6 procent.” Door een afname van de Europese staalproductie en een lagere vraag, daalt de overslag van staal met 17,6 procent.
Het segment droge bulk (goederen die niet in containers zitten, red.) daalt met 14,6 procent. De overslag van meststoffen daalt met 24 procent, maar zou vanaf de zomer wel een stijgende trend vertonen. Na een piek in 2022 noteert de kolenoverslag vandaag een daling van 36 procent. De overslag van zand en grind groeit met 7,4 procent, ijzererts daalt met 70 procent.
De overslag van vloeibare brandstoffen tot slot groeide met 8,7 procent. Dat zou te wijten zijn aan de sterke groei van 42 procent in de overslag van diesel. Benzine, nafta en lng dalen echter. Ook de overslag van chemicaliën daalt met 11,5 procent. De overslag van vervoermateriaal groeit met 8,9 procent “dankzij de groei in de overslag van nieuwe auto’s, tot 2,67 miljoen stuks”.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier