Platform zonder grenzen
De hr-dienstenverlener Securex gaat een verregaande samenwerking aan met de Belgische start-up Officient. Samen bouwen ze één internationaal platform uit voor het beheer van hr-processen zoals loonadministratie, opleidingen, functioneringsgesprekken, bedrijfswagens en contracten.
“Veel bedrijven beheren hun hr-processen nog met spreadsheets of zelfs op papier, waardoor de data vaak versnipperd zitten. Het is onze ambitie hen dankzij digitalisering meer te laten halen uit hr-administratie”, zegt Michiel Crommelinck, de CEO van Officient. Met die start-up gespecialiseerd in de automatisering en de digitale ondersteuning van hr-processen gaat de hr-dienstverlener Securex een intensieve samenwerking aan. Securex (omzet 296 miljoen euro) is vooral bekend als sociaal secretariaat, maar eigenlijk is het een bredere hr-dienstverlener.
Officient en Securex zullen zowel het beheer van de loonadministratie als de belangrijkste hr-processen op één centraal platform aanbieden. “Heel wat bedrijven willen een hr-partner die niet alleen lonen berekent, maar ook oplossingen aanreikt voor hun bredere personeelsvragen”, legt Filip Baptist, de CEO van Securex uit. “Dat beperkt zich vaak niet tot België. Veel internationaal actieve bedrijven willen hun hr-data en -beleid centraliseren. Door de samenwerking met Officient kan Securex dat aanbieden. We koppelen onze kerncompetentie, hr-dienstverlening, aan de expertise van Officient in hr-software. Zo’n multinationaal en digitaal platform is uniek in België. Het moet niet alleen onze klanten hier ten goede komen, maar ook die in de andere landen waar we actief zijn, zoals Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje.”
We hopen met deze tool nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten bij ons te houden
Volgens Crommelinck en Baptist biedt het platform tal van voordelen. “Zodra een bedrijf een tiental medewerkers heeft, wordt het moeilijker alles goed te beheren”, zegt Crommelinck. “De meeste bedrijven werken voor hun loonbeheer met een sociaal secretariaat, maar hr omvat nog andere taken. Onze tool centraliseert die.” Het platform kan ook snel een zicht geven op aspecten als ziekteverzuim, loonkosten, aanwerving en retentie.
Tweede kwartaal 2020
“De vraag voor zo’n platform kwam vooral van de klanten, zeker van de kmo’s”, zegt Baptist. “Grote bedrijven hebben eigen systemen. Een tool die internationaal werkt, gebruiksvriendelijk is en rekening houdt met de complexiteit van een bedrijf met een paar honderd medewerkers bestond nog niet.”
De eerste klanten zouden in het tweede kwartaal van 2020 gebruik kunnen maken van het platform. Tegen het einde van het jaar moeten al enkele duizenden bedrijven er een beroep op kunnen doen. “We hopen zo nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten bij ons te houden”, zegt Baptist. “Zo’n platform maakt werken met ons aantrekkelijk. Het kan ons helpen sterk te groeien in het buitenland, waar de markt nog niet zo verzadigd is.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier