Platform optimaliseert pakjesleveringen

© Getty Images/iStockphoto

190.000 PER DAG

Bpost verwerkt gemiddeld 190.000 pakjes per dag, een verdubbeling in zeven jaar. Het Gentse Dropon ontwikkelde een platform dat de meest efficiënte bezorgingsrondes uitstippelt. Anthony Viaene en Jonathan Carette richtten de start-up op in september 2018. Viaene is ook de man achter Bubble Post, een fietskoerierbedrijf dat in 2017 aan bpost verkocht werd. Na maanden onderhandelen slaagde hij erin de technologie terug te kopen. Die ligt, samen met zijn logistieke expertise, aan de basis van Dropon.

ALGORITME OF MANUEEL

“Een algoritme bepaalt het ideale traject”, legt Anthony Viaene uit. “We gebruiken daarvoor zowel historische verkeersdata als realtime informatie over files, ongevallen en onverwachte obstakels. De software optimaliseert de routes automatisch en stuurt die door naar de smartphones van de chauffeurs. Zij kunnen die ook manueel aanpassen, bijvoorbeeld wanneer de ene levering dringender is dan de andere, of wanneer ontvangers speciale wensen hebben opgegeven. Die kunnen hun bestelling mee op de voet volgen.”

40 PROCENT WINST

De oprichters van Dropon beogen zowel economische als ecologische winst bij het bezorgen van pakketjes. “Bedrijven staan onder een enorme druk, en dan moeten de Amazons en Alibaba’s hier nog neerstrijken”, zegt Jonathan Carette. “De marges zijn bijzonder klein, dus elke minuut telt. Wie ons platform gebruikt, kan zijn routes tot 40 procent efficiënter maken. Elke uitgespaarde kilometer leidt tot minder kosten voor onze klanten, maar ook tot minder CO2-uitstoot. Op die manier wordt de druk op mobiliteit en milieu sterk verminderd.”

VOOR ELKE SECTOR

Dropon kwam tot stand met de hulp van een banklening en een businessangel. Een PMV-cofinanciering is gepland voor na de zomer. Het team telt al negen medewerkers. “Alle ondernemingen met dynamische leveringen kunnen bij ons terecht”, zegt Viaene. “Transportbedrijven, retailers, maar evengoed leveranciers van maaltijdpakketten. We hebben al verschillende klanten in uiteenlopende sectoren. Zij kunnen hun trajecten zelfs laten optimaliseren voor de verschillende voertuigtypes die ze gebruiken.”

Ondernemers tekenen hun zakenidee weleens op een bierviltje. Elke week stellen we een starter voor aan de hand van zo’n startersviltje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content