Plastic potjes met potentieel
Met een nieuw magazijn, nieuwe kantoren en vier nieuwe grondstoffensilo’s is de verpakkingsproducent Avamoplast vorig jaar voluit voor modernisering gegaan. Het familiebedrijf uit Lokeren wil beter produceren en meer exporteren.
Het bedrijf van de familie Van Moeseke produceert sinds 1993 dunwandige kunststof verpakkingen voor eenmalig gebruik, vooral voor de voedingsindustrie. Bij de start had André Van Moeseke er al een carrière van een kwarteeuw op zitten bij een specialist in het vormgeven van kunststoffen. Daardoor nam na nauwelijks twee decennia de tweede generatie het roer al over. Toen André Van Moeseke 65 jaar werd in 2013, werd John Van Moeseke CEO en Sylvie Van Moeseke plantmanager. “Die overdracht was moeilijk bespreekbaar”, zegt Sylvie Van Moeseke. “Vader is nog altijd betrokken bij het bedrijf. Hij heeft na zijn 65ste zijn activiteit wel teruggeschroefd, maar dat ging niet zonder enige moeite. Het was geen eenvoudig proces en we hebben ons dan ook extern laten begeleiden.”
De overdracht was bovendien niet enkel een kwestie van operationeel de fakkel door te geven. De kinderen kregen ook de meerderheid van de aandelen in handen. Als eigenaars kozen broer en zus Van Moeseke resoluut voor een kwaliteitsinjectie. De meest zichtbare component van de investeringen die Avamoplast de voorbije jaren deed, zijn de vier silo’s van elk 70 kubieke meter aan de buitenzijde van het bedrijfspand. Maar met de silo’s kwam ook een nieuw intern transportsysteem om de grondstoffen tot bij het machinepark te brengen, waar Avamoplast de verpakkingen via spuitgieten en thermoforming produceert. In dat machinepark installeerden de Van Moesekes dit jaar ook nog eens twee nieuwe spuitgietmachines. Alles samen goed voor een investering van 1,4 miljoen euro.
Groeien en innoveren
Die is hard nodig om de verdere groei van de onderneming te garanderen. “We hebben de ambitie meer en meer de logistiek van onze klanten over te nemen”, zegt John Van Moeseke. “Tel daar onze volumegroei bij en dan bleek extra stockruimte een noodzaak.”
“Daarnaast wilden we ook onze productie verbeteren”, vult Sylvie Van Moeseke aan. “Dankzij de silo’s is onze foutenmarge verkleind, werkt onze tracering beter en doen we meer met hetzelfde aantal mensen.” Ze wijst ook op de inspanningen die het bedrijf doet in vormgeving en om de houdbaarheid van de verpakte voedingswaren te verbeteren. Dat betekent innoveren in elementen als de wanddikte, de vorm en de functie van de verpakking. “Wij zijn geen bedrijf dat nieuwe trends in verpakkingen lanceert, maar we zijn wel heel goed in staat de verpakking zo ideaal mogelijk vorm te geven”, stelt Sylvie Van Moeseke. “Wat is de functie van het materiaal, hoe sluit de vorm erop aan? In de praktijk draait dat bijvoorbeeld om het verbeteren van de stapelmogelijkheid of om het afronden van scherpe kantjes bij producten waaruit de gebruiker de voeding lepelt. Of nog: hoe maak je elk bakje honderd procent gelijk?”
Goede afspraken
De cijfers in de jaarrekeningen bevestigen die drang naar efficiëntie. Het aantal voltijdse equivalenten blijft stabiel – in de buurt van twintig – maar de brutomarge stijgt gestaag. “Onze omzet groeit gemiddeld met 5 tot 10 procent per jaar”, preciseert John Van Moeseke. “In 2015 haalden we 8 miljoen euro. In volume betekent dat 135 miljoen stuks verpakking, gaande van kleine dekseltjes tot grote bakken.”
Met die cijfers klokt Avamoplast bijna 7 procent hoger af dan het jaar ervoor. Die prestatie zet het neer in een markt die niet exponentieel groeit, maar wel sterke schommelingen in de grondstoffenprijzen kent. “Voor ons is het zaak met onze klanten goede afspraken te maken over de gemiddelde prijsniveaus”, bevestigt John Van Moeseke. Die klanten zijn in de eerste plaats voedingsbedrijven die produceren onder private label of onder eigen naam. In die laatste categorie springen de namen van Boerinneke, Renmans, Buurtslagers en Colruyt in het oog. Daarnaast levert Avamoplast aan groothandels, die de verpakkingen op hun beurt verdelen naar detailhandelaars, traiteurs of kleinere bedrijven.
Naar het buitenland zonder te verhuizen
12 procent van het omgezette volume ging in 2015 naar het buitenland, in de eerste plaats naar de buurlanden Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “Verder gaan is niet rendabel”, rekent John Van Moeseke voor. “De transportkosten zijn te hoog in verhouding tot de waarde per palet.”
Maar De Moesekes hebben er nooit aan gedacht productie naar het buitenland te verhuizen. “Het is verstandiger hier eerst nog veel te groeien”, klinkt het. “Investeren in het buitenland begint toch vaak met een overname en dat moet je ook vanuit personeelsoogpunt bekijken. Met onze ploeg willen we daarin eerst nog groeien.”
Avamoplast wil de investeringen in Lokeren wel koppelen aan de uitbouw van een buitenlands verkoopnetwerk. “We willen verkoopkanalen opzetten in onze exportlanden”, bevestigt John Van Moeseke. “Begin dit jaar hebben we een adviesraad opgericht met externe adviseurs, die ons zullen helpen om die stap te doen. Het is boeiend vooruit te gaan, maar we blijven focussen op de basis: een productiebedrijf met goede kwaliteit en service. Die aanpak willen we in de eerste plaats volhouden.”
Wouter Temmerman, fotografie Emy Elleboog
“We blijven focussen op de basis: een productiebedrijf met goede kwaliteit en service”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier